چرا باید نوشابه خوردن را متوقف کنید؟

به گزارش مجله خبری، به هر نوشیدنی حاوی آب گازدار که شکر یا شیرین کننده دیگری مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا و بعلاوه طعم دهنده های طبیعی یا مصنوعی اضافه گردد نوشابه گازدار گفته می گردد. علی رغم این که نوشابه یکی از نوشیدنی های محبوب و پرمصرف است، تعیین شده نه تنها برای سلامتی مفید نیست، بلکه با مشکلاتی برای سلامتی مرتبط است. در این مطلب قصد داریم دلایل ترک کردن خوردن نوشابه را بیان کنیم.

چرا باید نوشابه خوردن را متوقف کنید؟ می دانیم که نوشیدن نوشابه برای ما خوب نیست. می دانیم که اگر تقریباً هر نوع نوشیدنی به جز آن را انتخاب کنیم، برای سلامتی مان بهتر است. اما نوشابه چیزی دارد که دائماً ما را به سمت خود می کشد. نام آن را نوشابه، نوشابه گازدار، کوکا یا هر چیزی دیگری بگذارید، فکر خوبی است که یک بار برای همواره دست از نوشیدن آن بردارید. علتش این است.

وزنتان را زیاد می نمایدنوشابه کالری بالایی دارد و گرسنگی را کاهش نمی دهد و این موضوع باعث می گردد که کالری بیشتری دریافت کنید. تحقیقات بعلاوه نشان می دهد افرادی که مکرراً نوشابه می نوشند، از افرادی که نمی نوشند وزن بیشتری دارند.

با بیماری های مزمن مرتبط استمطالعات متعددی نشان داده اند افرادی که بیشتر نوشابه می نوشند، در معرض خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و سرطان هستند.

ممکن است موجب اختلالات کبدی گرددنوشابه سرشار از فروکتوز است، نوعی قند که تنها به وسیله کبد قابل متابولیزه است. مصرف بیش از حد فروکتوز موجب افزایش کار کبد و تبدیل فروکتوز به چربی می گردد که می تواند در اختلالات مزمن کبدی نقش داشته باشد.

دندان هایتان را خراب می نمایدنوشابه های گازدار حاوی اسید هایی از جمله اسید فسفریک و اسیدکربنیک است که می تواند باعث ایجاد یک محیط اسیدی در دهان و در نتیجه پوسیدگی دندان گردد. این اثر هنگامی که با شکر ترکیب گردد، مضرتر است.

با مسائل پوستی مانند آکنه مرتبط استتحقیقات نشان می دهد مصرف مکرر نوشابه های گازدار یا شکر اضافی خطر ابتلا به آکنه را افزایش می دهد.

پیری پوست را سرعت می بخشدبعضی تحقیقات حاکی از آن است افرادی که بیشتر از نوشابه گازدار یا قند اضافه استفاده می نمایند بیشتر مستعد ابتلا به چین و چروک و علائم دیگر پیری هستند.

سطح انرژی را کاهش می دهندنوشابه سرشار از قند است که می تواند به سرعت سطح قند خونتان را افزایش دهد و در پی آن ترشح انسولین افزایش یافته و موجب افت شدید قند و سقوط انرژی می گردد. نوشیدن مکرر نوشابه می تواند در سطح انرژی تان نوساناتی را ایجاد کند.

هیچ ارزش غذایی نداردنوشابه فاقد ویتامین، مواد معدنی، فیبر یا مواد مغذی لازم است و فقط قند و کالری اضافی را به رژیم غذایی تان اضافه می نماید.نوشابه سرشار از فروکتوز است، نوعی قند که تنها به وسیله کبد قابل متابولیزه است. مصرف بیش از حد فروکتوز موجب افزایش کار کبد و تبدیل فروکتوز به چربی می گردد که می تواند در اختلالات مزمن کبدی نقش داشته باشد.1

نوشابه فشار خون شما را بالا می بردمطالعه ای در مارس 2011، مصرف نوشابه را با فشار خون بالا مرتبط می داند.

نوشابه شامل ترکیبی است که در بیش از 100 کشور ممنوع شده استحدود 10 درصد از طعم دهنده های نوشابه حاوی BVO، یا روغن نباتی دارای برم، هستند که به وسیله سازمان بهداشت جهانی و 100 کشور ممنوع شده است.

ممکن است مصرف آن منجر به دیابت گرددنوشیدنی های غیر رژیمی در بروز دیابت نوع 2 نقش دارند. حتی اگر نوشیدنی رژیمی می نوشید، ممکن است از آن مبرا نباشید.

ممکن است منجر به بیماری قلبی گرددبر اساس مطالعه ای که به وسیله انجمن قلب آمریکا منتشر شد، نوشیدن یک قوطی نوشابه در روز معمولی یا رژیمی با افزایش 48 درصدی خطر سندروم متابولیک، یک مرحله کلیدی پیش از بیماری قلبی و دیابت، مرتبط است.

مصرف نوشابه با پوکی استخوان مرتبط استبا اینکه پژوهشگران در خصوص علت دقیق آن مطمئن نیستند، احتمال پوکی استخوان افرادی که نوشابه می نوشند بیشتر است.

نوشیدن کولا می تواند خطر سنگ کلیه شما را افزایش دهدمطالعه ای که در اپیدمیولوژی منتشر شد نشان داد که نوشیدن 2 کولا یا بیشتر در روز، با افزایش خطر بیماری مزمن کلیوی مرتبط است.

نوشابه می تواند باعث سوزش معده گردداین موضوع نباید شما را شگفت زده کند که نوشابه های بسیار اسیدی می توانند موجب سوزش معده شوند.

ترکیبات موجود در نوشابه باید در جایی دفع شوندبر اساس یک گزارش آلمانی، ترکیبات مصنوعی موجود در نوشابه به طور کامل به وسیله تأسیسات تصفیه فاضلاب جدا نمی شوند، و این ترکیبات ممکن است در نهایت وارد جریان آب زیر زمینی و حتی آب نوشیدنی ما شوند.

تمام بطری ها، شیشه ای، آلومینیومی، یا پلاستیکی، خسارت های محیط زیستی خود را دارندبطری های شیشه ای، حتی اگر مجدداً مورد استفاده قرار بگیرند، سوخت بسیار بیشتری برای حمل و نقل احتیاج دارند. قوطی های آلومینیومی فقط تا حدی بازیافت می شوند، و استخراج آلومینیوم از معدن، پیامدهای محیطی وحشتناکی دارد. و درست مثل آب بطری شده، فراوری نوشابه در بطری پلاستیکی احتیاج به مقادیر بسیار زیادی نفت دارد.

در بعضی کشورها، نوشابه حاوی آفت کش استشاید این را یک علت مربوط به سلامتی یا محیط زیست تلقی کنید، اما برای من اینگونه به نظر می رسد که فراوری یک محصول سالم تر برای بعضی کشورها نسبت به دیگر کشورها، از نظر اجتماعی کاملاً ناعادلانه است. مرکز Science and the Environment دریافت که مقادیر زیاد آفت کش ها و حشره کش های سمی در نوشیدنی های فراوری شده به وسیله کوکا و پپسی در هند، برای ایجاد سرطان، آسیب به سیستم های عصبی و فراوری مثل، نقص های جنینی و اختلال شدید سیستم ایمنی، به مقدار کافی بالاست. 2

جایگزین های دیگری برای نوشابه پیدا کنید

آب گازداربرش هایی از میوه های موردعلاقه تان را به آب گازدار اضافه کنید تا جایگزین خوشمزه ای برای نوشابه خوردنتان گردد.

چای سبز سرد یا گازدارچندین شرکت هستند که نوشیدنی چای سبزی فراوری می نمایند که حاوی قند بسیار کمتری نسبت به نوشابه هستند و فواید چای سبز را هم برای بدنتان فراهم می نمایند.

کامبوجااین یک چای پروبیوتیکی خوشمزه است که مزایای بسیار زیادی برای سلامتی دارد.

آب طعم دار شده با نعنا و خیاراین نوشیدنی طراوت بخش نه تنها می تواند عطش شما را فرو بنشاند بلکه به مهار میل و اشتیاق شما به نوشابه گازدار نیز یاری می نماید.

چای های گیاهی یا میوه ایاین نوشیدنی ها و نوشیدنی های سنتی شیرین شده با کمی عسل، صرفاً باعث افزایش کالری دریافتی نمی شوند بلکه فواید زیادی برای بدنتان دارند.

آب نارگیلاین نوشیدنی طبیعی اگرچه بدون کالری نیست با این حال یک انتخاب بسیار سالم تر نسبت به نوشابه است.3

پی نوشت:

1.www.baharnews.ir

2.www.jadidtarin.com

3.www.article.tebyan.net

منبع: راسخون

به "چرا باید نوشابه خوردن را متوقف کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید نوشابه خوردن را متوقف کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید