200 رشته صنایع دستی در اصفهان وجود دارد

به گزارش مجله خبری، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: 2 رشته صنایع دستی میناکاری و قلمکاری این استان تا به امروز به ثبت جهانی رسیده و پیروز به دریافت نشان جغرافیایی بین المللی شده است.

200 رشته صنایع دستی در اصفهان وجود دارد

به گزارش مجله خبری نورالله عبداللهی، در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا افزود: هنر میناکاری اصفهان در چهار سال گذشته و قلمکاری این خطه همزمان با روز جهانی صنایع دستی یعنی 20 خرداد سال جاری پیروز به دریافت نشان جغرافیایی بین المللی شد.

وی با بیان اینکه تعداد دیگری از رشته های صنایع دستی اصفهان نیز در حال ثبت جهانی شدن هستند، گفت: زمانی که این رشته ها نشان جغرافیایی بین المللی را دریافت می نمایند یعنی این رشته خاص در سطح جهان به نام این منطقه ثبت می گردد.

عبداللهی با تاکید بر اینکه ثبت جهانی قلمکاری اصفهان با همکاری معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان، اتاق بازرگانی و اتحادیه صنایع دستی اصفهان به نتیجه رسید، گفت: برای ثبت جهانی رشته های صنایع دستی ضروری است اطلاعات کامل و جامعی در باره آن مانند نوع هنر، قدمت و تعداد کارگاه های فراوریی فعال جمع آوری گردد.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز در جهان 602 رشته صنایع دستی شناسایی شده است، گفت: از این تعداد 299 رشته در ایران و از بین آن ها 200 رشته در اصفهان موجود است.

به گفته وی، از بین رشته های صنایع دستی در اصفهان 20 رشته مربوط به هنرهای تجسمی و زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر آنها زیر پوشش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: بدون شک تعداد صنایع دستی این استان بیشتر از 200 رشته بوده که بعضی از آن ها در گذر زمان و بدلایلی مانند کاربردی نبودن منسوخ شده است.

میناکاری، میناگری یا میناسازی هنری است که سابقه ای در حدود پنج هزار سال دارد و از صنایع دستی محسوب می گردد. امروزه این هنر بیشتر بر روی مس انجام می گردد ولی می توان بر روی طلا، نقره، سفال نیز آن را بعمل آورد. اصفهان کانون فراوری ظروف میناکاری در ایران محسوب می گردد

وی افزود: تعدادی از رشته های صنایع دستی نیز در حال منسوخ شدن بود اما به علت ارزشمند بودن و داشتن قابلیت کاربردی، اقدام هایی برای احیای آنها انجام شد.

عبداللهی بعضی از این رشته ها را زری بافی، مَخمل بافی و شَعربافی برشمرد و افزود: زری بافی در اصفهان و کاشان، احیا شده و پیشرفته است.

وی گفت: سال جاری نیز احیای رشته کاربافی مُبارکه در دستور معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه حدود 62 هزار هنرمند در رشته های مختلف صنایع دستی استان اصفهان مشغول فعالیت هستند، گفت: از بین آنها تا به امروز 6 هزار و 400 نفر بیمه شده اند.

قلمکاری (چیت سازی) هنر چاپ یا نقش زدن روی پارچه است. این هنر در دوره صفویه توسعه یافت و امروزه یکی از مهمترین شاخه های صنایع دستی استان اصفهان به شمار می رود

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان افزود: برای اینکه تعداد بیشتری از هنرمندان صنایع دستی زیر پوشش بیمه قرار گیرند، پیگیری زیادی به وسیله وزارت میراث فرهنگی اجرا شده و امید است با تامین اعتبار مورد احتیاج، این کار هرچه زودتر اجرایی گردد.

وی در باره صادرات صنایع دستی نیز توضیح داد: مشکلاتی برای صادرنمایندگان محصولات صنایع دستی بعلت قانون پیمان سپاری ارزی وجود داشت که سال جاری با پیگیری وزیر میراث فرهنگی، این مشکل در حال رفع شدن است.

به گزارش مجله خبری، اصفهان در سال 1394 به عنوان نخستین شهر ایرانی به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو (سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد) در زمینه صنایع دستی و هنرهای مردمی عایدی و بعلاوه به وسیله شورای جهانی صنایع دستی، عنوان شهر جهانی صنایع دستی به آن اعطا شد.

602 رشته صنایع دستی در جهان شناسایی شده که 299 مورد مربوط به ایران و از این تعداد 200 رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است.

20 تا 27 خرداد سال جاری به نام هفته صنایع دستی نامگذاری شده است.

منبع: دنیای سفر

به "200 رشته صنایع دستی در اصفهان وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "200 رشته صنایع دستی در اصفهان وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید