هر فراموشی، آلزایمر نیست

به گزارش مجله خبری، بروز آلزایمر در سنین پایین تر از 65 سال خیلی نادر است. شایع ترین عامل آلزایمر، سن است.

هر فراموشی، آلزایمر نیست

یک متخصص مغز و اعصاب، آلزایمر را شایع ترین دلیل زوال عقل مطرح نمود و گفت: البته هر فراموشی، آلزایمر نیست و 80 درصد ناشی از زوال عقل است.

دکتر فرزاد اشرافی متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در یک برنامه رادیویی درباره بیماری آلزایمر گفت: بروز آلزایمر در سنین پایین تر از 65 سال خیلی نادر است. شایع ترین عامل آلزایمر، سن است.

معمولاً بعد از 65 سالگی به ازای هر پنج سال بروز آلزایمر دو برابر می گردد و دلیلش هم تخریب سلول های مغزی و اضمحلال و تهدید ناحیه لب گیجگاهی و حافظه و اطلاعات مغزی است.

این متخصص مغز و اعصاب شایع ترین علامت آلزایمر را فراموشی مطرح نمود و در عین حال متذکرشد: این بیماری می تواند اختلالات شناختی و مسائل خلقی نیز ایجاد کند و افراد بر اساس همان شخصیتی که دارند ممکن است موجب افسردگی و اضطرابی و بیقراری شوند.

اشرافی افزود: این بیماری بعلاوه می تواند موجب بدبینی و اشتباه محاسبه پول، اختلال در جهت یابی جهت ها و اختلال در قضاوت نسبت به اطرافیان گردد. این مشکل جزو اختلالات شخصیتی و خلقی است که در افراد دارای بیماری آلزایمر بروز می نماید و باعث سوء تفاهم و بدبینی می گردد.

وی بعلاوه کم شدن دامنه کلمات، تکرار کردن حرف ها، هذیان ها و توهمات بینایی و شنوایی را نیز از دیگر علائم این بیماری برشمرد و گفت: بروز آلزایمر در مردان بیشتر است.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه عوامل خطر همانند فشار خون بالا، سابقه افسردگی طولانی مدت، سابقه مصرف سیگار و الکل، شیوع آلزایمر را بیشتر می نمایند، اظهار کرد: بالا بودن چربی خون، مسائل قلبی عروقی، بالا بودن وزن و دیابت، ضربات مکرر و متعدد به مغز در ورزش هایی مانند بوکس نیز می توانند منجر به آلزایمر شوند.

اشرافی با اشاره به اینکه عامل ژنتیک بین 5 تا 10 درصد در بروز آلزایمر نقش دارد، گفت: احتمال ابتلا به آلزایمر و پارکینسون در کسانی که اختلالات خواب دارند و در خواب سر وصدا و جیغ و داد می زنند، بیشتر است.

منبع: فرادید

به "هر فراموشی، آلزایمر نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر فراموشی، آلزایمر نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید