نقش سرانگشتان طبیعت بر دل کویر زیبای ورزنه

به گزارش مجله خبری، اگر تمایل به کویر نوردی داشته باشید، می توانید با یاری راهنما به کویر ورزنه رفته و از نقش سرانگشتان نگارگر طبیعت بر دل کویر زیبای ورزنه لذت ببرید. کویر ورزنه (خارا) در دسترس ترین کویر شهر اصفهان است که قطب کویرگردی ایران محسوب می گردد و در یک سفر یک روزه مى توان از این منطقه ملاقات کرد.

نقش سرانگشتان طبیعت بر دل کویر زیبای ورزنه

در منتهى الیه جنوب شرق اصفهان زیباترین تابلو طبیعت که با سر انگشتان نقاشى چیره دست بر گستره بوم کویر این دیار دست نخورده نقش بسته هنرنمایى مى کند و زمانی که انسان پا بر روی دل داغ این شنزار لطیف می گذارد هیچ ردى نیست که برجا نماند، اگرچه دل صاف کویر چندی بعد رد پاهایی که بر دلش نقش درد زده اند را با بزرگواری پاک می نماید.

در این ماسه زار که وسعت تل ماسه های آن بالغ بر 17 هزار هکتار است، انواع شکل های حاصل از فرسایش باد مانند تپه هاى ماسه اى طولى، تپه هاى هلالى، هرم هاى ماسه اى و امواج روى ماسه ها که در اصطلاح ریپل مارک گفته می گردد را می توان دید.

منظره ماسه ها از بالاى تل ماسه ها بسیار زیبا و بکر به نظر مى آید و نوع پوشش گیاهى منطقه و سکوت زیباى حکم فرما بر آن براى تمام گردشگران روزى زیبا خلق می نماید.

در حال حاضر جانورانی همانند شغال، روباه شنی، جرد، پا مسواکی، شاهین، سارگپه بیابانی، گربه شنی، افعی شاخدار، مار جعفری، مار شتری، تیر مار، انواع عقرب، خرگوش و خار پشت بیابانی در منطقه قابل مشاهده است.

با توجه به اینکه این کویر در حدود 100 کیلومترى شهر زیباى اصفهان واقع شده است با برگزارى تورهاى دو یا سه روزه گردشگران مى توانند از نقاط تاریخی متعددى در شرق اصفهان بازدید نمایند که از جمله آنها می توان به منار تاریخى زیار متعلق به قرون اولیه اسلام، مسجد دشتى، مسجد سلجوقى برسیان، کبوترخانه هاى زیباى رودشت، قلعه های تاریخى مانند قلعه هزار ساله قورتان و طبیعت بکر و زیباى ورزنه، نمک زار گاوخونى که داراى چند ضلعی های زیباى نمک است، تالاب بین المللی گاوخونى و مشاهده پرواز دسته جمعى پرندگان مهاجر و قلعه تاریخى خرگوشى در 30 کیلومترى تالاب گاوخونى اشاره نمود.

بعلاوه با توجه به اینکه این منطقه داراى آسمانى صاف است از قلعه تاریخى خرگوشى می توان براى تماشا آسمان شب و ستارگان در شب هاى کویر استفاده کرد.

این کویر که در 110 کیلومتری اصفهان و 150 کیلومتری یزد واقع شده است، کویر از شرق به تالاب گاوخونی، از شمال به شهرستان ورزنه و زاینده رود، از جنوب به حسن آباد و از غرب به محور ارتباطی حسن آباد به ورزنه می رسد.

این ریگزار در حاشیه شرقی محور ارتباطی حسن آباد به ورزنه واقع شده است، از این رو از 5 کیلومتری جنوب ورزنه تا حسن آباد میتوان به نواحی غربی این ریگزار دسترسی پیدا کرد. برای دسترسی به ریگزار شرقی می توان به صورت آفرود از میان ماسه ها عبور کرد و یا از شهر ورزنه حاشیه جنوبی رودخانه زاینده رود را ادامه داد تا به حاشیه شرقی ریگزار رسید. این 2 مسیر تنها از طریق خودروهای دو دیفرانسیل قابل دسترسی هستند، در صورتی که به منطقه آشنایی ندارید، به طور حتم از راهنمایان محلی بهره ببرید.

منبع:خبرگزاری فارس

گردآوری و تنظیم: تحریریه مجله خبری

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "نقش سرانگشتان طبیعت بر دل کویر زیبای ورزنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش سرانگشتان طبیعت بر دل کویر زیبای ورزنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید