معرفی 8 مورد از عجیب ترین غارهای ایران

به گزارش مجله خبری، گردشگری در غارهای ایران

یکی از عوامل معین کننده میران محبوبیت و گردشگران یک شهر جاذبه های طبیعی، تاریخی و تفریحی آن می باشد. غارها یکی از جاذبه های مهم در گردشگری می باشند که به غیر از گردشگران توجه افراد زیادی از جمله محققان، زمین شناسان، غارنوردان آماتور را به خود جلب می نماید.

معرفی 8 مورد از عجیب ترین غارهای ایران

در ایران نیز غارهای عجیب و غریب بسیاری وجود دارد که در ادامه با مجله خبری با چند مورد از خاص ترین غارهای ایران بیشتر آشنا خواهید شد.

غار یخ مراد

غار یخ مراد یکی از آثار ملی ایران می باشد و در 4 کیلومتری گچسر در جاده چالوس واقع شده است. ویژگی منحصر به فرد این غار قدیمی 4 طبقه بودن آن می باشد.

قدمت این غار مربوط به حدود 50 تا 230 میلیون سال قبل می باشد که با یخ هایی شفاف همچون کریستال که از زمین سربرآورده اند تزئین شده است.

غار قلعه قوری

غار قلعه قوری که با نام قلعه قلا نیز شناختته می گردد ، بزرگترین قار در خاورمیانه است. این قار بزرگ پیشینه ای نزدیک به 65 سال دارد. نام این غار بزرگ و منحصر به فرد در فهرست هفت اثر طبیعی ایران ثبت شده است. این غار نیز مانند دیگر غار های موجود از ویژگی های منحصر به فردی برخورد دار است. در این اثر زیبا و طبیعی بخش های مختلفی وجود دارد، می توانید هنگام بازدید از این غار فوق العاده از بخش های تالار مریم، تالار کوهان شتر ، تالار بلور و تالار عروس درون این غار نیز بازدید کنید.

غار کتله خور

غار کته خور در استان زنجان و در شهرستان خدابنده واقع شده است. این غار تماشای اولین بار در سال 1331 خورشیدی به وسیله گروهی از کوهنوردان آن منطقه کشف شد. این غار به درون یکی ار کوه های کم ارتفاع قرار گرفته است ؛ در بعضی از منطقه ها غربی ایران به کوه های کم ارتفاع کتله می گویند شاید به همین خاطر است که این غار به این عنوان نام گرفته است. این غار از سه طبقه مجزا و تماشای تشکیل شده است و درون هر یکی از این طبقه های قندیل های مخلوطی از سقف ها به دلیل اثر نداشتن ناخالصی ها رنگ های متنوعی به خود گرفته اند. غار کته خور به عنوان یکی از زیباترین غار های موجود در کشور شناخته می گردد.

غار یخی چما

غار یخی چما در مجاورت روستای شیخ علیخان در استان چهار محال و بختیاری قرار گرفته است. به دلیل وجود دره های عمیق و انباشته شدن میزان زیادی برف در چندین سال سبب شده است که همواره قندیل های یخ و توده های عظیمی از برف ها در تمامی فصول مختلف سال باقی بمانند. علاوه بر این ویژگی این غار به بزرگترین منبع آب شیرین ایران نیز معروفیت دارد.

غار رود افشان

این غار در بالای ارتفاعات شمال شرقی روستای رود افشان واقع شده است. این غار به دلیل مسیر مناسبی که دارد برای سفر های یک روزه بسیار مناسب بوده است. این غار در شهرستان دماوند واقع شده است.

غار کرفتو

غار کرفتو در استان کرمانشاه واقع شده است. و غار کرفتو یکی از غار های آهکی ایران است که اینگونه که از پژوهش های باستان شناسان معلوم شده است مربوط به دوره سوم زمین شناسی است.

غار علی صدر

غار علی صدر یکی از مشهورترین جاذبه های ایران می باشد که دلیل سفر افراد زیادی به همدان می باشد. این غار قدیمی در تاریخ 15 دی سال 1387 جز آثار میراث فرهنگی و میراث طبیعی ایران به ثبت رسید. این غار دارای طولانی ترین مسیرقایقرانی در دالان های تو در تو می باشد.

یکی از منطقه ها بی نظیر و فوق العاده مجذوب نماینده ایران غار علی صدر می باشد که هر ایرانی حداقل یک بار باید از آن تماشا کند.

غار سنگ شکنان

این غار که بزرگترین غار دست ساز دنیا می باشد در دامنه های رشته کوه البرز در شهر جهرم واقع شده است.

شگفتی غار سمگ شکنان این می باشد که افرادی که این غار را کنده اند تا از سنگ های آن استفاده نمایند با محاسباتی چنین دقیق این کار را انجام داده اند که تا به امروز هیچ قسمتی از غار ریزش و سقوط نداشته است؛ چرا که با دقت ستون هایی باقیمانده است که سقف غار را نگه داشته است.

با تماشا این غار از هنر و توانایی مردمان این منطقه شگفت ذده خواهید شد.

منبع: طاهاگشت

به "معرفی 8 مورد از عجیب ترین غارهای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 8 مورد از عجیب ترین غارهای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید