ده تا از دیدنی ترین جاذبه های شرق ایران

به گزارش مجله خبری، جاذبه های شرق ایران دنیای گسترده و تأمل برانگیزی از آثار تاریخی و مکان هایی است که بازتابی از سادگی و صمیمیت مردمان این نواحی را به نمایش می گذارند. شرق ایران سرزمین اعجازگونه و افسونگر کویر است که البته از سخاوت طبیعت هم بی بهره نیست و در منطقه های، سرسبز و خرّم است. استان های پهناور، شهرهای بزرگ و فواصل نسبتاً طولانی میان شهرهای این بخش از ایران ویژگی اصلی شهرها و منطقه ها کویری کشور است. در سفر به شرق ایران یک احساس آشنایی دیرینه و ریشه دار در وجود هر جهانگرد جاری می گردد. احساس خوشایند و عمیق از پیوندی دیرینه با این سادگی شکوهمند و پر رمز و راز، برترین احساس و تجربه ای است که از سفر به شرق ایران حاصل می گردد.

ده تا از دیدنی ترین جاذبه های شرق ایران

شهرهای بزرگ و با قدمتی در شرق ایران وجود دارد. در هر یک از این شهرها آثار تاریخی، بناها و عمارت های قدیمی و مقبره ها توجه توریستان را به خود جلب خواهند کرد. طبیعت زیبای کویری که در بعضی از منطقه ها با آب و هوای معتدل و طبیعت سرسبز کوهستانی در می آمیزد یکی از جاذبه های توریستی منحصربه فرد در این منطقه ها است. مجله توریستی مجله خبری برای معرفی ده تا از تماشای ترین جاذبه های شرق ایران در این مقاله به سه استان خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی سفر خواهد نمود. تا انتها همراه ما باشید.

استان خراسان شمالی - جاذبه های شرق ایران

یکی از جوان ترین استان های کشور که بعضی از زیباترین جاذبه های شرق ایران را در خود جای داده استان خراسان شمالی است. این استان زیبا که بالغ بر دوازده هزار سال قدمت دارد یکی از استان های مرزی در شمال شرق کشور است. خراسان شمالی پس از تقسیم استان خراسان به سه استان در سال 1383 و با مرکزیت شهرستان بجنورد شکل گرفت. این استان که از منطقه ها محبوب ایرانگردی در شرق و شمال شرق کشور به شمار می رود دارای هشت شهرستان و 28434 کیلومتر مربع مساحت و بالغ بر نهصد هزار نفر جمعیت است. اقوام کرد(کورمانج)، فارس(تات) و ترکمن بیشتریت جمعیت این استان هستند. هم جواری دشت ها و منطقه ها کوهستانی و تنوع آب و هوایی(معتدل کوهستانی در شمال و کویری در جنوب استان)، طبیعت زیبا و خاص استان خراسان شمالی را پدید آورده است.

جاذبه های طبیعی فراوانی در این استان وجود دارد که عمده آن ها رودها و جنگل ها در کنار دشت های زیبا هستند. بناهای تاریخی و قلعه ها، کاروانسراها و آب انبارها مهم ترین جاذبه های تاریخی استان خراسان شمالی هستند. شهرستان زیبای بجنورد قطب اصلی توریستی این استان است و شهرهای گرمه، شیروان و فاروج از دیگر شهرهای توریستی این استان به شمار می روند. استان خراسان شمالی یکی از زیباترین منطقه ها کشور برای جذب بیشترین توریست در شهرهای شمال شرق ایران است. در ادامه با تعدادی از جاذبه های توریستی شرق ایران در استان خراسان شمالی آشنا خواهیم شد.

  • جاذبه های طبیعی و تاریخی شهرستان شیروان
  • پارک ملی ساری گل اسفراین
  • دهکده توریستی میلانلو اسفراین
  • گردشگاه بش قارداش - جاذبه های شرق ایران

گردشگاه و تفریحگاه تاریخی بش قارداش عبادتگاه باستانی دوران اشکانیان و هخامنشیان بوده است و محلی محبوب و خاص نزد ساکنان بجنورد است. این منطقه زیبا و کهن به خاطر طبیعت سرسبز و محیط دلنشین با درختان تنومند و کهن سال خود معروفیت دارد. چشمه زیبای بش قارداش یکی از معروف ترین چشمه های آب معدنی شرق ایران است. بش قارداش در هفت کیلومتری شهر بجنورد و در جاده بجنورد به اسفراین واقع شده است. این تفرجگاه تماشای در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

  • گردشگاه بابا امان

یکی از زیباترین جاذبه های توریستی شرق ایران گردشگاه بابا امان در شهر بجنورد است. گردشگاه باباامان یک پارک طبیعی سرسبز و قدیمی با حدود سیصد هکتار مساحت است که از گذشته تا به امروز به عنوان محل استراحت مسافرانی که از استان های شمالی راهی مشهد بوده اند استفاده می گردد. گردشگاه بابا امان یکی از زیباترین پارک های ایران است و کمتر مشابهی می توان برای آن پیدا کرد. چشمه پر آب و جوشان باباامان یکی از دلایل زیبایی این پارک بزرگ است.

در جهت آب خروجی از این چشمه و سایر چشمه های این تفرجگاه حوضچه ها و استخرهایی به صورت پلکانی قرار گرفته اند و جریان آب در آن ها و ایجاد آبشارها زیبایی بی نظیر به محیط این تفرجگاه می دهد. بیش از چهارصدهزار درخت در پارک جنگلی باباامان وجود دارد که بعضی از آن ها بالغ بر چهار قرن قدمت دارند. گردشگاه باباامان در جاده بجنورد به مشهد قرار گرفته است و سالانه بیش از ده میلیون توریست از آن بازدید می نمایند.

استان خراسان رضوی - جاذبه های شرق ایران

مرکز مذهبی ایران و استانی که بیشترین جاذبه های شرق ایران را دارد استان خراسان رضوی است. استان خراسان رضوی پس از تقسیم استان خراسان بزرگ به سه سه استان در سال 1383 به عنوان مهم ترین استان شرقی ایران شکل گرفت. خراسان رضوی یکی از کهن ترین و تاریخ سازترین منطقه ها ایران است که همیشه در متن اتفاقات و رویدادهای سرنوشت ساز ایران حضور داشته است. این استان با 33 شهرستان و 118854 کیلومتر مربع مساحت یکی از بزرگترین استان های ایران و با بیش از شش میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دومین استان پر جمعیت ایران است.

استان خراسان رضوی به دلیل قرارگیری مرقد امام رضا در شهر مشهد یکی از اصلی ترین مقاصد ایرانگردی بین توریستان ایرانی و سایر کشورهای اسلامی است. علاوه بر جاذبه های مذهبی این استان، شهر مشهد به عنوان یکی از کلان شهرهای تاریخی دنیا با صدها اثر و سازه تاریخی تحسین برانگیز یکی از قطب های توریستی ایران است. تنوع اقلیمی خاص و هم جواری اقلیم کوهستانی و منطقه ها کویری شرق استان، جاذبه های طبیعی بی شماری برای این استان به ارمغان آورده است.

جاذبه های توریستی شرق ایران

چشمه ها، رودخانه ها و باغ ها از جمله جاذبه های طبیعی و کاروانسراها، مقبره های باشکوه و صدها سازه کهن از اصلی ترین جاذبه های تاریخی استان خراسان رضوی هستند. در کنار مشهد، شهرهایی هم چون نیشابور، سبزوار، قوچان و بینالود جزء مهم ترین شهرهای توریستی خراسان رضوی هستند. استان خراسان رضوی اصلی ترین مرکز ایرانگردی شرق کشور است و بیشترین توریست در بین شهرهای شرقی ایران را دارد. در ادامه با تعدادی از جاذبه های توریستی شرق ایران که در این استان قرار گرفته است آشنا خواهیم شد.

  • حرم و موزه آستان قدس رضوی
  • آرامگاه مشاهیر مانند آرامگاه فردوسی (توس)، آرامگاه نادرشاه افشار (مشهد)، آرامگاه های خیام و عطار نیشابوری (نیشابور)
  • پارک ها و تفرجگاه ها مانند پارک وکیل آباد و پارک کوه سنگی (مشهد)
  • آثار تاریخی و بناهای قدیمی استان خراسان رضوی

استان خراسان رضوی سرزمینی است که نقش پررنگی در عرصه تاریخ، هنر و ادبیات ایران زمین دارد و دنیایی از جاذبه های تاریخی شرق ایران را در خود جای داده است. در هر شهر استان خراسان رضوی می توان به تماشای عمارت ها، خانه ها و آثار تاریخی باشکوه و زیبا رفت. کاروانسراهای زیبایی در شهرهای مختلف این استان و به ویژه شهرهای سبزوار و نیشابور وجود دارد که هر یک روایتگر هزاران سال تاریخ و هزاران داستان هستند. عمارت ها و کاخ هایی مانند کاخ خورشید کلات، خانه ملک و خانه توکلی از مهم ترین بناهای تاریخی مشهد هستند. بناهای قدیمی بسیاری هم در شهر مشهد وجود دارند که امروزه به موزه هایی تماشای تبدیل شده اند. مهم ترین این جاذبه ها عبارتند از: حمام موزه شاه (موزه مردم شناسی)، خانه کوزه کنانی (موزه مشروطیت) و فرهنگسرای بهشت.

  • پارک های آبی مشهد

یکی از تازه ترین جاذبه های تفریحی شرق ایران و این شهر پارک های آبی مشهد است. در این پارک ها امکانات تفریحی به روز و هیجان انگیزی وجود دارد که باعث می گردد بیشتر مسافران و توریستان ایرانی و خارجی از این پارک های مدرن تماشا نمایند. در مشهد چهار پارک آبی مجهز وجود دارد که بعضی از آن ها از نظر امکانات و تفریحات در دنیا سرآمد هستند. سرزمین موج های آبی، سرزمین موج های خروشان، پارک ساحلی آفتاب و پارک آبی ایرانیان چهار پارک آبی مشهور مشهد هستند.

  • قدمگاه نیشابور - جاذبه های شرق ایران

منطقه قدمگاه در 25 کیلومتری شرق نیشابور یکی از تماشای ترین جاذبه های تاریخی-مذهبی شرق ایران است. این منطقه تاریخی محوطه ای زیبا و آرامش بخش با درختانی کهنسال دارد که به عنوان یکی از اقامتگاه های علی ابن موسی الرضا در جهت رسیدن به مشهد معروفیت فراوانی دارد. طراحی باغ و زیارتگاه قدمگاه در سال 1020 هجری قمری به دستور شاه عباس اول و به وسیله شیخ بهایی انجام گرفته است. قدمگاه یکی از جاذبه های تاریخی ثبت شده در لیست آثار ملی است و فضای آرامش بخش و دلنشین آن هر توریستی را مجذوب خود می نماید.

  • طرقبه شاندیز

شهرستان زیبای طرقبه شاندیز یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی شرق ایران است که در سالیان اخیر مورد توجه توریستان و مسافران مشهد قرار گرفته است. این شهرستان در شانزده کیلومتری غرب مشهد و انتهای بلوار وکیل آباد قرار گرفته و دسترسی به آن بسیار آسان است. طرقبه شاندیز بهشت رؤیایی هواداران رستوران گردی، طبیعت و تفریحات هیجان انگیز است. رستوران های ایرانی شاندیز و طرقبه این منطقه را به معروفیتی دنیای رسانده اند. طبیعت مسحورنماینده و زیبای طرقبه هم میلیون ها توریست را در طول سال به این منطقه می آورد. مجموعه تفریحی ورزشی چالی دره در کنار روستاهای تماشای جاغرق، ازغد، کنگ، دهبار، مایون، نغندر و حصار طرقبه را به یکی از برترین منطقه ها تفریحی ایران تبدیل نموده اند.

استان خراسان جنوبی - جاذبه های شرق ایران

سومین استان پهناور ایران تعدادی از زیباترین جاذبه های شرق ایران را در خود جای داده است و شرایط بسیار خوبی برای تبدیل شدن به قطب توریستی در شرق کشور دارد. استان خراسان جنوبی که در سال 1383 از از استان خراسان بزرگ جدا شد سرزمینی کهن است که در گذشته قهستان نامیده می شد. این استان زیبا که مرکز زعفران ایران یعنی شهرستان قاین یکی از توابع آن است 151193 کیلومتر مربع مساحت و بیش از هشتصد هزار نفر جمعیت دارد. استان خراسان جنوبی دارای یازده شهرستان به مرکزیت شهرستان بیرجند است و یکی از بکرترین و مسحورنماینده ترین مقاصد ایرانگردی است.

جاذبه های تماشای خراسان جنوبی در نوع خود منحصربه فرد بوده و برای علاقمندان به طبیعت کویری و آثار تاریخی این منطقه ها بی نظیر خواهد بود. بناهای تاریخی و مقبره بزرگان در کنار چشمه های آبگرم و روستاهای قدیمی و زیبای این استان از دیگر تماشای های استان خراسان جنوبی هستند. یکی از برترین نقاط کشور که پتانسیل بالایی برای جذب بیشترین توریست در بین شهرهای ایران را دارد بی تردید استان خراسان جنوبی است. تعدادی از مشهورترین جاذبه های توریستی شرق ایران در استان خراسان رضوی به توضیح زیر است.

  • دره کال جنی طبس
  • باغ اکبریه بیرجند
  • قلعه های تاریخی مانند قلعه فورگ اسماعیلیان، قلعه شاه دژ نهبندان و قلعه بیرجند
  • کویرهای تماشای خراسان جنوبی

استان خراسان جنوبی یکی از منطقه ها ایران است که بخش قابل توجهی از آن در کویر مرکزی یا دشت کویر ایران قرار گرفته است. این امر سبب شده است تا این استان زیباترین جاذبه های کویری شرق ایران را داشته باشد. گرم ترین دمای کره زمین و بعلاوه بلندترین تپه های ماسه ای دنیا در منطقه ها کویری استان خراسان جنوبی به ثبت رسیده است. این استان یکی از زیباترین منطقه ها دنیا برای کویرگردی و تجربه آرامش جادویی و بی نظیر شب های کویر است. بعضی از منطقه ها کویری استان خراسان جنوبی سالانه هزاران توریست را به این منطقه می آورند. بعضی از زیباترین کویرهای دنیا که معروفیت و محبوبیتی بالایی دارند و در این استان قرار گرفته اند عبارتند از: کویر پلوند یا کویر فردوس، کویر حلوان طبس، کویر رباط خان یا ریگ شتران طبس، کویر ریگ یلان نهبندان، کویر سه قلعه سرایان و کویر بشرویه.

  • روستاهای ماخونیک

یکی از جاذبه های توریستی شرق ایران در استان خراسان جنوبی روستاهای منحصربه فردی است که معروفیت دنیای دارند. مشهورترین این روستاها که از آن با عنوان لی لی پوت ایران یاد می گردد روستای ماخونیک در هشتاد کیلومتری شهرستان سربیشه است. ماخونیکی ها مهاجران افغانی هستند که قرن ها پیش به ایران مهاجرت نموده اند و به دلیل انزوا و سبک خاص زندگی این قوم ارتباط کمی با دنیا خارج از جامعه خود دارند. ازدواج های فامیلی در طول چندین قرن سبب به وجود آمدن نسلی شده است که قد آن ها از یک ونیم متر تجاوز ننموده و در خانه هایی کوچک با سقف کوتاه زندگی می نمایند. ماخونیکی ها عقاید و رسوم جالبی دارند و همه چیز در روستای آن ها حالت مینیاتوری شگفت انگیزی دارد. این روستای زیبا و عجیب نمونه کاملی از یک جامعه ساده با امکانات بَدَوی است.

  • چشمه مرتضی علی

چشمه مرتضی علی یکی از عجایب جاذبه های شرق ایران است که در سی کیلومتری شهرستان طبس واقع شده است. این منطقه تماشای و البته شگفت انگیز آب راهه ای متشکل از سه چشمه اصلی و چندین چشمه فرعی است که در دل دیواره های صخره ای بلند جریان دارد. چشمه مرتضی علی که چشمه اصلی این منطقه است یک چشمه آبگرم با خواص درمانی است که توریستان ایرانی و خارجی فراوانی از آن بازدید می نمایند. یکی از نکات جالب توجه این چشمه جهت پیاده روی طولانی و زیبایی در یک آب راهه است که در بعضی نقاط، آب آن هم زمان گرم و خنک است.

  • روستای نایبند - جاذبه های شرق ایران

یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های کویری شرق ایران روستای نایبند است. این روستا اگرچه در کویر لوت واقع شده است با این وجود به دلیل دارا بودن ارتفاعی بیش از سه هزار متر از سطح دریا یک منطقه کوهستانی به شمار میرود. به همین دلیل است که نایبند به بهشتی سرسبز و زیبا در دل کویر تبدیل شده است که نخلستان ها و باغ های خرّم آن هر بیننده ای را مسحور خود می نماید. نایبند یک روستای پلکانی با بیش از هزار سال قدمت است که از آن با عنوان ماسوله کویر نام برده می گردد. نایبند یکی از زیباترین روستاهای ایران است که تماشای آسمان کویر در شب، منظره ها بکر باغ ها و نخلستان ها بر زمینه ای وسیع و باشکوه از کویر و گشت و گذار در میان خانه های خشتی و محیط آرامش بخش آن هر توریستی را تحت تأثیر قرار خواهد داد. این روستای زیبا در 210 کیلومتری جنوب شهرستان طبس و در جاده طبس به راور قرار گرفته است.

سخن انتهای درباره جاذبه های شرق ایران

جاذبه های شرق ایران در پهنه ای وسیع و اسرار آمیز با نام خراسان گسترده شده اند. خراسان سرزمینی پهناور و ارزنده است که پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی آن از زندگی مردمانی سخت کوش در کویر ایران و دشت های شرقی سرچشمه گرفته است. آنچه در سفر به شرق ایران و بازدید از شهرها و روستاهای بی همتای آن در خاطر می ماند، جریانی باشکوه و پرشور از زندگی و پویایی است که کمتر مشابهی در سایر منطقه ها می توان برای آن یافت. شرق ایران سرزمین هم زیستی با کویر و اعجاز فرازمینی کویر است. سرزمین بناهای خشتی و عطر خاک و خاطره که هر توریستی با آن احساس خویشی و آشنایی می نماید.

در هر فصلی از سال می توان برای تماشا جاذبه های شرق ایران روانه استان ها و شهرهای این منطقه شد. روستاها و شهرهای کوهستانی این نواحی بهشتی بی مانند برای سفرهای تابستانه و بهاری هستند. شهرهای گرم و جادویی کویری هم میزبانان سخاوتمند سفر در پاییز و زمستان به شمار می روند. تنها مسئولیت توریستان در هنگام بازدید از این سرزمین خیال انگیز این است که هیچ اثر و نشانه ای از خود در کویر به جای نگذاشته و هیچ شعله ای در جنگل ها و باغ ها برنیفروزند!

منبع: الی گشت

به "ده تا از دیدنی ترین جاذبه های شرق ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ده تا از دیدنی ترین جاذبه های شرق ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید