در ملاقات بایدن و نخست وزیر چین چه گذشت؟

به گزارش مجله خبری، ایسنا نوشت: رئیس جمهوری ایالات متحده گفت که با نخست وزیر چین رایزنی داشته که می توان آن را بالاترین سطح تماس خود با رهبری چین در چند ماه اخیر به شمار آورد و اضافه نمود که نوسانات مالی پکن باعث می گردد که این کشور به تایوان حمله نکند.

در ملاقات بایدن و نخست وزیر چین چه گذشت؟

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت که یکشنبه با لی چیانگ، نخست وزیر چین که نفر دوم چین بعد از شی جینپینگ، رئیس جمهوری این کشور به شمار می آید، در اجلاس سالانه گروه 20 در دهلی نو دیدار داشته است. این مذاکرات بالاترین سطح دیدار میان دو قدرت در نزدیک به 10 ماه گذشته از زمان دیدار بایدن و شی در نشست سال گذشته گروه 20 در اندونزی بود.

لی چیانگ که در ماه مارس نخست وزیر شد، به جای شی در گردهمایی رهبران دنیا شرکت کرد. انتظار نمی رفت که لی و بایدن در اجلاس گروه 20 گفت وگو نمایند؛ اما دیدارهای بدون برنامه در این نشست ها رایج است.

بایدن به مجله خبری گفت: تیم من و کارکنان من هنوز با افراد رئیس جمهور شی و کابینه او دیدار می نمایند. من با شخص شماره 2 او در هند دیدار کردم. ما در خصوص ثبات و نیمکره جنوبی صحبت کردیم. این اصلاً تقابلی نبود.

کاخ سفید هم یکشنبه بیان کرد که بایدن با یکی از مقامات چین در نشست دهلی نو دیدار داشته است.

بایدن که بعد از دهلی نو راهی ویتنام شد، در یک کنفرانس مطبوعاتی از اقتصاد ایالات متحده به عنوان قوی ترین اقتصاد دنیا یاد کرد. او در ادعایی به مجله خبری گفت که رشد چین به علت ضعف اقتصاد دنیای و بعلاوه سیاست های چین در حال کاهش است؛ اما تعیین نکرد کدام سیاست ها.

بایدن با اشاره به مسائل مربوط به بخش املاک و مستغلات و بیکاری بالای جوانان، شرایط مالی چین را یک بحران خواند.

جو بایدن بدون اشاره به جزئیات بیشتر در خصوص شی جینپینگ گفت: یکی از اصول مهم مالی طرح او در حال حاضر به هیچ وجه کار نمی کند. من بابت آن شاد نیستم؛ اما کار نمی کند. او در حال حاضر دستش پر است.

رئیس جمهوری آمریکا درباره مسائل مالی چین گفت: فکر نمی کنم این موضوع باعث گردد چین به تایوان حمله کند. در واقع، برعکس، احتمالا چین ظرفیت قبلی را نداشته باشد.

او بعلاوه ایالات متحده را قدرتی در اقیانوس آرام توصیف کرد که قصد خروج از این منطقه را ندارد.

بایدن بعلاوه گفت که اقدامات اخیر مقامات چینی برای محدود کردن استفاده از آیفون های طراحی ایالات متحده به وسیله کارمندان دولتی، به منزله کوشش برای تغییر بعضی از قوانین بازی در تجارت است. او ادعا کرد: من برای درست کردن رابطه صادق هستم.

سخنگوی کاخ سفید به داد بایدن رسید

از سوی دیگر کنفرانس خبری بایدن در ویتنام در شرایط نامناسبی به سرانجام رسید. کارین ژان -پی یر، سخنگوی کاخ سفید به صورت ناگهانی سرانجام کنفرانس مطبوعاتی او را بیان کرد و این در حالی بود که جمله بایدن ناتمام مانده بود. او در آن موقع درباره دنیا سوم و مکالمه اش با نخست وزیر چین حرف می زد.

بایدن درباره مکالمه با لی چیانگ می گفت: اصلا تقابلی نبود. ما داشتیم صحبت می کردیم که دنیا سوم...اوه... نیمکره جنوبی به تغییر... دسترسی... در حالی که بایدن همینطور زیرلبی به صحبت ادامه می داد، ژان -پی یر بیان کرد که این سرانجام کنفرانس خبری است.

سرانجام عجیب کنفرانس خبری: میرم بخوابم!

رئیس جمهوری سالخورده آمریکا بعلاوه پیش از آنکه بگوید خواب آلوده است، به مجله خبری حاضر گفت: اما به شما می گویم که، شما را نمی دانم اما من می خواهم به تختخواب بروم. بایدن اول کوشش داشت تا سوال دیگری را پاسخ دهد اما بعد برگشت و رفت.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "در ملاقات بایدن و نخست وزیر چین چه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در ملاقات بایدن و نخست وزیر چین چه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید