تاکید حداد عادل بر هم افزایی تشکل های صنفی و علمی بر حفظ زبان فارسی

به گزارش مجله خبری، غلامعلی حداد عادل، شنبه(14 اسفند ماه) در ارتباط تصویری با آئین افتتاحیه شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه بیرجند اضافه کرد: این زبان یک میراث ناملموس است و شاید اشخاصی که همه چیز را با چشم سر می بینند، متوجه اهمیت و ارزش این سرمایه نباشند. این سرمایه بی بدیلی است که اگر صدمه ببیند، جانشین ندارد و مانند اقدامات زیست محیطی است که وقتی آسیب ببیند به راحتی قابل جبران نیست.

تاکید حداد عادل بر هم افزایی تشکل های صنفی و علمی بر حفظ زبان فارسی

وی اظهار کرد: زبان و ادبیات فارسی شکل دهنده اکوسیستم فرهنگی ملت ایران است که باید حفظ گردد و از آسیب، آفت و گزند محصون و محفوظ بماند. برای حفظ زبان فارسی و برطرف آفت و آسیب این درخت تنومند و پر شاخ و برگ هیچ کسی سزاوارتر از استادان این زبان نیست.

حداد عادل با تاکید بر ظرفیت تشکل های علمی و صنفی در حفظ زبان فارسی ادامه داد: از یک دست هم کاری ساخته نیست. اعضای تشکل های علمی و صنفی که بی غرضانه و از سر دلسوزی دور هم جمع می شوند، می توانند زمینه هم افزایی و یاری به زبان فارسی باشند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: استادان توجه داشته باشند که به مبانی و جنبه های اصیل زبان فارسی صدمه و خدشه ای وارد نگردد، اینکه چگونه باید با حفظ اصالت ها، نوآوری کرد نیز مطلب دقیق، عمیق و ظریفی است که تنها از عهده اهل فن بر می آید و اهل فنی که هم با مبانی ادبیات فارسی سنتی و کهن آشنا باشند و هم در فضای نوآوری تنفس نموده باشد. انجمن ترویج زبان و ادب فارسی می تواند چنین نقشی را ایفا نماید و ضمن رصد فضای تحول زبان و ادبیات فارسی از ریشه ها و اصالت ها پاسداری و سعی کند این نوآوری به نحوی صورت بگیرد که ارزش های کهن محفوظ بماند.

حداد عادل تاکید نمود: باید این ارزش ها به نوآوری ها گره بخورد و باعث رشد نوآوری ها گردد، نوآوری هم باعث پژمردگی ریشه زبان اصیل نگردد. انجمن ترویج زبان و ادب فارسی می تواند یک رابط امین و مورد اعتماد بین استادان زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ها و موسسات و دستگاه های دولتی ازجمله وزارت علوم، فرهنگستان و بنیاد سعدی باشد که به این موضوع مربوط هستند.

وی اضافه کرد: در مجموعه فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی آمادگی کامل داریم که از نظرات، پیشنهادات، هدایت ها و راهکار هایی که استادان عضو انجمن ترویج زبان و ادب فارسی عرضه می نمایند، استفاده کنیم.

شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، شنبه (چهاردهم اسفند) در دانشگاه بیرجند شروع شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تاکید حداد عادل بر هم افزایی تشکل های صنفی و علمی بر حفظ زبان فارسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید حداد عادل بر هم افزایی تشکل های صنفی و علمی بر حفظ زبان فارسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید