آنالیز گوشی تاشو گلکسی زد فلیپ 5؛ مجذوب کننده تر از گذشته

به گزارش مجله خبری، سامسونگ تنها شرکتی است که گوشی های تاشو خود را به طور گسترده در کشورهای مختلف عرضه نموده و سال گذشته گلکسی زد فلیپ 4 به علت داشتن قیمت مناسب و ویژگی های کاربردی که داشت، مورد توجه گسترده نهاده شد. بنابراین سامسونگ برای گلکسی زد فلیپ 5 هم ترجیح داده تغییرات خیلی زیادی عملی نکند اما در هر صورت با ارتقاهای جذابی روبرو هستیم. مهم ترین تغییرات این گوشی نسبت به نسل قبلی، استفاده از نمایشگر بیرونی بزرگ تر و تغییر مکانیسم لولا است. در این مطلب از زوایای مختلف به آنالیز این گوشی تاشو می پردازیم تا ببینیم آیا ارزش خرید بالایی دارد یا نه.

آنالیز گوشی تاشو گلکسی زد فلیپ 5؛ مجذوب کننده تر از گذشته

تعیینات گلکسی زد فلیپ 5

نام گوشیگلکسی زد فلیپ 5
ابعاد و وزندر حالت باز، 6.9 × 71.9 × 165.1 میلی متر - در حالت بسته، 15.1 × 71.9 × 85.1 میلی متر - 187 گرم
کیفیت ساختپنل پشتی از شیشه گوریلا گلس ویکتوس 2، فریم از جنس آلومینیوم
نمایشگر6.7 اینچی از نوع Dynamic AMOLED 2X با رفرش ریت 120 هرتزی، قابلیت +HDR10 - نسبت صفحه به بدنه، 85.5٪ با تراکم پیکسلی 426 پیکسل در هر اینچ
نمایشگر ثانویه3.4 اینچی از نوع Super AMOLED با وضوح 748 × 720 و محافظت شده به وسیله گوریلا گلس ویکتوس 2 با تراکم پیکسلی 306 پیکسل در هر اینچ
سیستم عامل و رابط کاربریاندروید 13 / One UI 5.1 با چهار سال آپدیت نرم افزاری و پنج سال آپدیت امنیتی
پردازنده و گرافیکاسنپدراگون 8 نسل 2 با هشت هسته - 1 + 2 + 2 + 3 - یک هسته از نوع Cortex-X3 با فرکانس 3.36 گیگاهرتز، دو هسته اول و دوم از نوع Cortex-A715 و Cortex-A710 با فرکانس های 2.8 گیگاهرتز و سه هسته آخر از نوع Cortex-A510 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز - گرافیک آدرنو 740
رم و حافظه داخلی256/8، 512/8 گیگابایت - حافظه داخلی از نوع UFS 4.0
پشتیبانی از کارت حافظه جانبیندارد
دوربین اصلی12 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/1.8 و مقدار 1/1.76 اینچ - لرزشگیر اپتیکال و فوکوس اتوماتیک
دوربین دوم12 مگاپیکسلی فوق عریض با گگرددگی دیافراگم f/2.2
دوربین سومندارد
کیفیت فیلم برداری4K@30/60 ،1080p@60/240 ،720p@960
دوربین سلفی10 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.2
کیفیت فیلم برداری4K@30
اسپیکر استریودارد
باتری و شارژر3700 / 25
شارژر درون بسته بندیندارد
سایر قابلیت هاحسگر اثر انگشت ادغام شده با کلید پاور، قابلیت تاشو، استاندارد ضد آب IPX8، پشتیبانی از شارژ بی سیم 15 واتی و شارژ معکوس 4.5 واتی

طراحی و کیفیت ساخت

همانطور که در مقدمه نوشتیم، مهم ترین تغییرات ظاهری این گوشی مربوط به استفاده از نمایشگر بیرونی بزرگ تر و استفاده از لولای نو است. نمایشگر بیرونی نو از مقدار 3.4 اینچ بهره می برد که طراحی خاصی دارد و یک مستطیل نیست زیرا بخشی از آن به دوربین ها اختصاص یافته است. به لطف همین تغییر، نمایشگر بیرونی گلکسی زد فلیپ 5 کاربردی تر شده و در نتیجه بدون احتیاج به باز کردن گوشی، می توانید کارهای بیشتری انجام دهید.

دومین تغییر مهم، استفاده از مکانیسم متفاوت برای لولای گوشی است. به لطف همین تغییر، بعد از مدت ها انتظار بالاخره هر دو قسمت نمایشگر به طور کامل روی یکدیگر قرار می گیرند و این یعنی زمانی که گوشی را می بندید، شاهد شکاف بین آن ها نیستید. در نسل های قبلی همین شکاف باعث می شد گرد و غبار راحت تر به داخل گوشی نفوذ کند و با توجه به حساسیت زیاد گوشی های تاشو، یک ضعف مهم محسوب می شد.

با توجه به اینکه این گوشی هم ضدآب است و دو قسمت نمایشگر به طور کامل روی یکدیگر قرار می گیرند، پس در کنار عدم نگرانی بابت نفوذ آب، دیگر لازم نیست در زمان بسته بودن گوشی نگرانی زیادی برای نفوذ گرد و خاک داشته باشید. البته این گوشی هنوز هم برای گرد و غبار از گواهی IP بهره نمی برد و این گواهی صرفا برای مقاومت در برابر نفوذ آب گرفته شده است. به لطف تغییر مکانیسم لولا، ضخامت این گوشی در حالت بسته شده 2 میلی متر کمتر از نسل قبلی است که بدون شک این تغییر با استقبال کاربران روبرو می گردد.

اما در کنار این کاهش ضخامت، ابعاد گلکسی زد فلیپ 5 تغییر خاصی نداشته است. مثلا وزن این گوشی 187 گرم است و این یعنی حتی یک گرم هم سنگین تر یا سبک تر از نسل قبلی نیست و همان حس استفاده از زد فلیپ 4 را منتقل می نماید. با وجود اینکه بسیاری از رقبای سامسونگ برای گوشی های تاشو خود پیروز شده اند چین خوردگی نمایشگر را به شدت کاهش دهند، اما چین خوردگی نمایشگر داخلی زد فلیپ 5 به راحتی دیده می گردد. بنابراین گلکسی زد فلیپ 5 هنوز چنین محدودیتی دارد و باید ببینیم در نسل بعدی این مشکل رفع می گردد یا نه.

یکی از ویژگی های کاربردی لولای این گوشی این است که می توانید آن را در زوایای مختلفی قرار دهید. این یعنی به راحتی قادر به قرار دادن گوشی روی سطح صافی هستید تا از میز به عنوان سه پایه برای عکس گرفتن استفاده کنید. بعلاوه با استفاده از نمایشگر بیرونی، به راحتی قادر به بهره گیری از دوربین های اصلی برای ثبت عکس های سلفی هستید.

نمایشگر بیرونی و داخلی گلکسی زد فلیپ 5 سامسونگ

نمایشگر بیرونی نسبت به نسل قبلی به طور قابل توجهی بزرگ تر شده ولی نمایشگر داخلی با تغییر خاصی روبرو نشده و حتی دقیقا همان ابعاد نسل قبلی را دارد. نمایشگر 3.7 اینچی قرار گرفته در پنل بیرونی، رزولوشن 720 در 748 را ارائه می دهد که این یعنی با توجه به تراکم پیکسلی 306 پیکسل در هر اینچ، به مقدار نمایشگر داخلی شفاف نیست اما کیفیت بدی هم ندارد. رفرش ریت این نمایشگر فقط 60 هرتز است و برای مقایسه باید به نمایشگر بیرونی موتورولا ریزر 40 اولترا اشاره کنیم که رفرش ریت 144 هرتز ارائه می دهد. اما همین نمایشگر کوچک، طبق آنالیز های اجرا شده حدبیشتر روشنایی 1100 نیت را در اختیار شما قرار می دهد که در این زمینه عملکرد مشابهی در مقایسه با نمایشگر داخلی دارد.

با وجود اینکه سامسونگ مدعی شده حدبیشتر روشنایی نمایشگر داخلی 1750 نیت است، اما در واقعیت این روشنایی فقط گاهی اوقات حین نمایش محتواهای HDR به دست می آید و در بیشتر شرایط، با روشنایی بیش از 1100 نیت روبرو نمی شوید که همچنان عدد بالایی محسوب می گردد.

نمایشگر داخلی از قابلیت رفرش ریت متغیر بهره می برد و بنابراین با توجه به محتوای در حال نمایش، رفرش ریت آن بین 1 تا 120 هرتز تغییر پیدا می نماید. رزولوشن آن به 2640 در 1080 می رسد و بعلاوه نباید پشتیبانی از استاندارد HDR10+ را از قلم بیندازیم. به طور کلی نمایشگر اصلی این گوشی مانند تمام پرچم داران سامسونگ، کیفیت بسیار خوبی دارد و نمی توانیم به ضعف خاصی اشاره کنیم. در خصوص نمایشگر بیرونی هم به غیر از 60 هرتزی بودن که با توجه به ابعاد آن ضعف مهمی محسوب نمی گردد، در کل مشکل خاصی ندارد.

عمر باتری

انرژی این گوشی مانند نسل قبلی از طرف باتری 3700 میلی آمپر ساعتی تامین می گردد. طبق آنالیز های اجرا شده از طرف سایت GSMArena، انرژی این باتری برای 15 ساعت پخش ویدیو و 12 ساعت وب گردی با وای فای کافی است. همانطور که در تصویر بالا می توانید ببینید، عمر باتری این گوشی به طور قابل توجهی بیشتر از نسل قبلی محسوب می گردد و این در حالی است که هر دو دارای باتری 3700 میلی آمپر ساعتی هستند. بدون شک استفاده از چیپست نو که مصرف بسیار کمتری دارد، نقش مهمی در این موضوع ایفا نموده است.

سرعت شارژ باتری گوشی زد فلیپ 5

این گوشی مانند تقریبا تمام گوشی های نو سامسونگ، بدون شارژر راهی بازار شده ولی در هر صورت از شارژر 25 واتی پشتیبانی می نماید. با وجود اینکه نسل قبلی هم از شارژ 25 واتی پشتیبانی می نماید، اما در کمال تعجب سرعت شارژ شدن باتری گلکسی زد فلیپ 5 اندکی کمتر از نسل قبلی محسوب می گردد.

طبق آنالیز های اجرا شده، باتری این گوشی در عرض نیم ساعت از 0 به 50 درصد می رسد و این در حالی است که در همین محدوده زمانی، شارژ باتری زد فلیپ 4 به 55 درصد می رسد. گوشی زد فلیپ 5 از شارژ بی سیم 15 وات و شارژ بی سیم معکوس با سرعت 4.5 وات هم پشتیبانی می نماید که می توانید از آن ها استفاده کنید. در هر صورت در تصویر بالا می توانید زمان لازم برای شارژ کامل باتری این گوشی را با تعدادی از رقبا و چند گوشی غیر تاشو مقایسه کنید.

عملکرد اسپیکر

گلکسی زد فلیپ 5 طبیعتا از اسپیکرهای استریو بهره می برد که البته یکی از آن ها به عنوان اسپیکر مکالمه هم انجام وظیفه می نماید. طبق آنالیز های اجرا شده، بلندی صدای این اسپیکرها قابل قبول است و در این زمینه در مقایسه با نسل قبلی بهبود خاصی نداشته است. از نظر کیفیت صدا، صدای وکال و تریبل خیلی خوبی دریافت می کنید و اسپیکر برای فرکانس های پایین هم رضایت بخش عمل می نماید. به طور کلی عملکرد اسپیکرهای این گوشی شباهت زیادی به گلکسی S23 دارد ولی S23 می تواند بیس بیشتری ارائه دهد.

رابط کاربری One UI 5.1.1

گلکسی زد فلیپ 5 با رابط کاربری One UI 5.1.1 مبتنی بر اندروید 13 عرضه شده است. سامسونگ این رابط کاربری را به طور تعیین برای گوشی های تاشو خود شخصی سازی نموده است. در نمایشگر بیرونی که حالا بزرگ تر شده، تا حد زیادی به ویجت های مختلف دسترسی دارید. سامسونگ به این ویجت ها توجه زیادی نشان داده تا بدون احتیاج به باز کردن گوشی، به داده های زیادی دسترسی داشته باشید.

البته در حال حاضر می توانید 5 اپ گوگل مپ، نتفلیکس، یوتیوب و اپ های مربوط به پیامک سامسونگ و گوگل را به طور کامل در نمایشگر بیرونی باز کنید. با وجود اینکه تعداد این اپ ها محدود هستند، ولی احتمالا در آینده اپ های بیشتری را می توانید به وسیله نمایشگر بیرونی به طور کامل اجرا کنید. البته این محدودیت را می توانید دور بزنید که طبیعتا بعضی از اپ ها در نمایشگر بیرونی عملکرد خوبی ندارند.

اگر دو بخش نمایشگر زاویه بین 75 تا 115 درجه قرار بگیرند، قابلیت Flex mode فعال می گردد و بعضی اپ ها از این تعیینه پشتیبانی می نمایند. به عنوان مثال می توانیم به اپ گالری و یوتیوب اشاره کنیم که با فعال شدن این تعیینه، در بخش بالایی عکس یا ویدیو نشان می دهند و در بخش پایینی می توانید با اپ موردنظر به راحتی تعامل داشته باشید.

عملکرد پردازنده و بنچمارک ها

گلکسی زد فلیپ 5 از نسخه بهبود یافته اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده می نماید که همین نسخه در گوشی های سری S23 قرار گرفته است. البته همین نسخه به تازگی در گوشی های دیگری هم استفاده شده و سامسونگ دیگر به طور انحصاری به این نسخه تراشه دسترسی ندارد. در کنار این تراشه، 8 گیگابایت رم LPDDR5X واقع شده است و کاربران می توانند بین 256 و 512 گیگابایت حافظه داخلی دست به انتخاب بزنند.

به طور کلی بنچمارک های صورت گرفته برای این گوشی، عملکرد مشابه با گلکسی S23 را نشان می دهد که با توجه به بهره گیری از سخت افزار مشابه، چنین نتیجه ای اصلا عجیب نیست. اما روی هم رفته همانطور که در نمودار مربوط به نتایج بنچمارک ها می توانید ببینید، این گوشی نسبت به دیگر مدل های تاشو عملکرد بسیار بهتری ارائه می نماید و حتی نسبت به نسل قبلی خود هم بسیار سریع تر شده است.

اما چیزی که نمودارهای بالا به شما نمی گویند این است که این اعدا واقعا پایدار نیستند و وقتی که این تست ها چندین بار تکرار می شوند، عملکرد گلکسی زد فلیپ 5 هم با افت قابل توجهی روبرو می گردد. به عنوان مثال در تست فشار بر روی پردازنده، چیپست گلکسی زد فلیپ 5 فقط به مدت 6 دقیقه پیروز شده عملکرد بالای 80 درصد ارائه کند و برای باقی یک ساعت به جای مانده 50 درصد عملکرد را ارائه نموده است. در تست فشار 3DMark Wild Life هم این چیپست 38 درصد عملکرد خود را برای مدت طولانی ارائه نموده است.

نسل قبلی گلکسی زد فلیپ هم چنین مسئله ای داشت و حتی موتورولا ریزر 40 اولترا هم با چنین مسئله ای دست و پنجه نرم می نماید. در این میان باید به گوشی های تاشو ویوو X فلیپ و اوپو فایند N2 فلیپ اشاره کنیم که هر دو در زمینه پایداری عملکرد، حرف بیشتری برای گفتن دارند.

کیفیت دوربین ها

دوربین های استفاده شده در این گوشی از نظر سخت افزاری تفاوتی با نسل قبلی ندارند. دوربین اصلی از سنسور 12 مگاپیکسلی بهره می برد که همین سنسور در گلکسی S20 هم قرار داشت. بنابراین با یک سنسور قدیمی سروکار داریم. دوربین اولترا واید هم مبتنی بر سنسور 12 مگاپیکسلی ساخت سونی است. برای دوربین سلفی هم از سنسور 10 مگاپیکسلی ساخت سامسونگ استفاده شده است.

دوربین اصلی این گوشی در طول روز عکس های بسیار خوبی ثبت می نماید. عکس ها سرشار از جزئیات هستند و نویز خاصی ندارند. بعلاوه مانند دیگر گوشی های سامسونگ، در این عکس ها رنگ ها به طور زنده نشان داده می شوند. به طور کلی می تواند گفت که عکس های ثبت شده با این دوربین تفاوتی با عکس های گرفته شده با دوربین گلکسی S23 ندارند.

در خصوص دوربین اولترا واید هم با عکس های مجذوب کننده مبتنی بر رنگ های زنده و گستره دینامیکی خیلی خوب روبرو می شویم. البته با وجود اینکه در مرکز تصویر جزئیات زیادی دیده می گردد، اما در حاشیه های عکس مقدار این جزئیات کمتر است.

عملکرد دوربین ها در محیط های کم نور

این دوربین همانطور که انتظار داشتیم در محیط های کم نور هم عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می دهد. حالت شب هم که به طور اتوماتیک فعال می گردد، می تواند مجذوب کنندهیت عکس ها را دوچندان کند. خوشبختانه در این شرایط، عکس های دارای جزئیات زیادی هستند و حالت آب رنگ به خود نمی گیرند.

عملکرد دوربین اولترا واید هم در محیط های کم نور بهتر از انتظار است. جزئیات ثبت شده با این دوربین به طور قابل توجهی بهتر از نسل قبلی است و نویزها چندان زیاد و آزاردهنده نیستند.

حالت پرتره

اگر به حالت پرتره علاقه دارید، باید بگوییم که این گوشی می تواند سوژه را به خوبی از پس زمینه جدا کند و در زمینه ثبت رنگ پوست هم عملکرد خوبی از خود نشان می دهد.

عکس های سلفی

با توجه به اینکه نمایشگر بیرونی گلکسی زد فلیپ 5 بسیار بزرگ تر شده، می توانید به راحتی از دوربین اصلی برای ثبت عکس های سلفی استفاده کنید. به همین دلیل طبیعتا سلفی های ثبت شده با این دوربین سرشار از جزئیات، دارای رنگ های مجذوب کننده و گستره دینامیکی خیلی خوبی هستند.

برای ثبت عکس های سلفی می توانید از دوربین اولترا واید هم استفاده کنید که البته عدم وجود قابلیت فوکوس اتوماتیک مجذوب کنندهیت آن را کم نموده است. برای استفاده از این دوربین، بهتر است گوشی را بر روی یک سطح قرار دهید تا عکس نهایی بهتر گردد. زیرا اگر دوربین نزدیک چهره باشد، نتیجه نهایی چندان ایده آل نیست.

در نهایت خود دوربین سلفی هم عملکرد معمولی دارد و گاهی اوقات رنگ پوست را با دقت زیادی ثبت نمی نماید. اما در هر صورت به عنوان یک دوربین ثانویه برای عکس های سلفی رضایت بخش است ولی طبیعتا دوربین اصلی برای این کار بهتر عمل می نماید.

سخن پایانی

سامسونگ در بازار گوشی های تاشو همچنان با اختلاف زیادی حرف اول را می زند. در نتیجه مدیران سامسونگ احتیاجی به عملی کردن تغییرات گسترده برای گوشی های تاشو خود نداشته اند و چنین کاری انجام نداده اند. با این حال همین افزایش مقدار نمایشگر بیرونی و استفاده از لولای متفاوت که شکاف بین دو قسمت نمایشگر را حذف نموده، مجذوب کنندهیت گلکسی زد فلیپ 5 را به طور قابل توجهی افزایش داده است.

از سوی دیگر باید به چیپست نو اشاره کنیم که عملکرد بسیار بهتری نسبت به نسل قبلی ارائه می نماید و همین چیپست منجر به افزایش عمر باتری هم شده است. ضمناً با وجود اینکه سخت افزار دوربین های این گوشی تفاوتی با نسل قبلی ندارند، اما به لطف بهبود پردازش های نرم افزاری و افزایش قدرت چیپست، حالا عکس های بهتری ثبت می نماید.

گلکسی زد فلیپ 5 نشان می دهد که این سری از گوشی های تاشو سامسونگ تا حد زیادی به بلوغ رسیده اند و سامسونگ باید برای این گوشی ها تغییر و تحولات بنیادی عملی کند. اما در هر صورت در حال حاضر گلکسی زد فلیپ 5 یکی از برترین گوشی های تاشو محسوب می گردد که می تواند برای کاربران علاقه مند به گوشی های تاشو، تجربه کاربری مجذوب کنندهی ارائه کند.

نکات مثبت

  • حذف شکاف بین دو قسمت نمایشگر
  • مقاومت در برابر نفوذ آب
  • نمایشگر بیرونی بزرگ
  • نمایشگر داخلی عالی
  • کیفیت بالای دوربین اصلی
  • چیپست فوق العاده
  • بهبود عمر باتری

نکات منفی

  • پایداری پایین چیپست در فشارهای سنگین
  • فقدان شارژر در جعبه
  • عدم پشتیبانی از قابلیت سامسونگ دکس

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز گوشی تاشو گلکسی زد فلیپ 5؛ مجذوب کننده تر از گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز گوشی تاشو گلکسی زد فلیپ 5؛ مجذوب کننده تر از گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید