13 قدم ساده برای تربیت دخترانی قدرتمند و با اعتمادبه نفس

به گزارش مجله خبری، دختران قدرتمند زمانی که بزرگ می شوند، به خودشان اعتماد دارند. آن ها انتخاب های درستی را در زندگی شخصی خود انجام می دهند و در کنار کوشش برای بهبود زندگی شخصی خود به دیگران هم یاری می نمایند. آن ها تفکر منتقدانه ای درباره دنیا اطراف خود دارند. چنین دخترانی احساسات خود را بیان نموده و عواطف و تفکرات دیگران را شناسایی می نمایند. دختران قدرتمند احساس خوبی نسبت به خودشان دارند و مطمئن هستند که در زندگی به هر چیزی که بخواهند دست پیدا می نمایند. البته که ممکن است آن ها هم مثل دیگران هر از گاهی احساس ناامنی نمایند، اما این احساسات زندگی آن ها را مختل نمی کند، چون آن ها یاد گرفته اند که مسائل خود را حل نمایند و زندگی ارزشمندی داشته باشند. یکی از مهم ترین وظایف والدین این است که دخترانی شجاع، با اعتمادبه نفس و قدرتمند تربیت نمایند و مدام به آن ها یادآوری نمایند که آن ها هیچ چیز از پسران کم ندارند. در مقاله ای که امروز در خبرنگاران مگ برایتان تهیه نموده ایم، قرار است چند قدم ساده برای تربیت دختران قدرتمند را در اختیارتان قرار دهیم. تا انتها این مقاله در کنار ما بمانید.

13 قدم ساده برای تربیت دخترانی قدرتمند و با اعتمادبه نفس

1. او را تشویق کنید یک هدف را دنبال کند

مشغول شدن به یک فعالیت دلخواه به دختر شما این امکان را می دهد تا با چالش های مختلف مبارزه کند. این موضوع عزت نفس او را افزایش می دهد و او یاد می گیرد که به ارزش های درونی توجه ویژه ای کند. دختر قدرتمند به جای اینکه وقتش را در فضای مجازی تلف کند، مشغول فعالیت دلخواه خود مثل نواختن پیانو یا گیتار می گردد.

2. اجازه دهید در تصمیم گیری ها نقش داشته باشد

هر زمان که ممکن است، اجازه دهید فرزندتان درباره زندگی اش تصمیم های سازنده بگیرد. برای مثال به او این اجازه را دهید که لباسش را خودش انتخاب کند. بگذارید نظر دهد دوست دارد بعد از مدرسه در چه فعالیت هایی شرکت کند. دختر شما باید برای مدتی خود را به انجام فعالیتی متعد کند تا متوجه گردد آن را دوست دارد یا نه. به حرف های دخترتان گوش دهید و برای او و حرف هایش ارزش قائل شوید.

3 . مهم ترین ارزش های خانواده تان را شناسایی کنید

روش هایی را برای انتقال ارزش ها، به ویژه به وسیله مثال زدن در نظر بگیرید. در کدام لحظه های زندگی می توانید کاری انجام دهید که دخترتان ارزش های مدنظر شما را یاد بگیرد؟ دلتان می خواهد دخترتان زمانی که بزرگ شد، کدام ویژگی ها و نقاط قوت را یاد بگیرد؟ ببینید این ویژگی ها در شما به عنوان یک پدر یا مادر وجود دارد یا نه.

4. او را تشویق کنید مسائلش را خودش حل نماید

اگر هر چالش و مسئله ای که برای فرزندتان به وجود می آید را حل کنید، فرصت رشد را از او گرفته اید. این کار شما او را تبدیل به فردی ترسو و وابسته می نماید. به جای حل کردن مسائل دخترتان روش هایی را برای برطرف آن ها به او یاد دهید و به او یادآوری کنید که همواره تمام تلاشش را بکند تا موانع را از سر راهش بردارد. به دخترتان این اجازه را دهید که تا جایی که امکان دارد روی زندگی اش کنترل داشته باشد و به او یادآوری کنید که او مسئول تصمیم هایش است. به دخترتان یاد دهید تا عاقلانه تصمیم گیری کند. به او بگویید اگر تصمیم نادرست و سهل انگارانه بگیرد، مجبور می گردد با عواقب آن کنار بیاید.

5. دخترتان را تشویق کنید ریسک کند

دختر قدرتمند از ریسک کردن نمی ترسد. شما باید به دخترتان برای ریسک کردن شجاعت دهید. البته باید به او گوشزد کنید که قرار نیست همواره ریسک هایی که می نماید ختم به خیر گردد. دخترانی که ریسک نمی نمایند، عزت نفس ضعیف تری نسبت به دخترانی دارند که با چالش ها روبرو می شوند. برای اینکه دخترتان قدرتمند و شجاع گردد، او را تشویق کنید که از نقطه امن خود خارج گردد. برای مثال اگر دخترتان از دوچرخه سواری می ترسد، قدم به قدم به او یاری کنید با ترس خود روبرو گردد. اگر دخترتان اهل ورزش کردن نیست، او را تشویق کنید تا زمانی که سنش کم است، مشغول یک فعالیت فیزیکی گردد.

6. دخترتان را تشویق کنید در فعالیت های گروهی شرکت کند

دخترانی که به فعالیت های گروهی مشغول می شوند و با یکدیگر به برطرف مسائل خود می پردازند، در روبرو با چالش ها یا ریسک کردن بهتر عمل می نمایند. چنین دخترانی عزت نفس بالایی پیدا می نمایند و در مسائل مختلف پیروز تر عمل می نمایند. دخترتان را در سازمان ها و موسساتی ثبتنام کنید که روی فعالیت گروهی تمرکز دارند.

7 . به دخترتان بفهمانید که او را به خاطر خودش (و نه وزن و چهره اش) دوست دارید

برای اینکه بتوانید دختری قدرتمند تربیت کنید، باید او را تشویق کنید غذاهای سالم بخورد، با این حال بیش از حد آنچه می خورد را کنترل نکنید. به ایده های او درباره غذا و چیزهای دیگر گوش نموده و یگانگی او را تحسین کنید. به او یاری کنید تبدیل به فردی گردد که دوست دارد. به او بفهمانید که همه چیز ظاهر نیست و باطن افراد از هر چیزی مهم تر است. به او بگویید او را به خاطر ویژگی های اخلاقی مثبتی که دارد، برای مثال مهربانی، شجاعت و راستگو بودن دوست دارید. او را تشویق کنید ویژگی های اخلاقی دیگران (و نه زیبایی و زشتی آن ها) را در اولویت قرار دهد.

8. به او اجازه دهید با شما مخالفت کند و عصبانی گردد

دختر قدرتمند باید بتواند از حق خود دفاع کند و حرف هایش شنیده شوند. به دختر خود یاد دهید همواره و همه جا از حق خود دفاع کند و هیچ وقت از دفاع کردن از خود نترسد. به او یاد دهید چطور باید با دیگران مخالفت کند و چطور ایده هایش را بیان کند. برخی دخترها تمایل ندارند درباره احساسات خود با دیگران صحبت نمایند، چون خجالت می کشند. اگر دختر شما هم کم رو و خجالتی است، او را تشویق کنید کمی برونگرا گردد.

9. اگر رفتار خشونت آمیز دارد، به او تذکر دهید

شجاعت به این معنا نیست که با همه دعوا کنید و از این کار ترس نداشته باشید. اگر دخترتان اهل شایعه درست کردن، غیب کردن یا خشونت فیزیکی مثل کتک زدن یا دعوا کردن است، به او یاری کنید این رفتارهای خود را ترک کند، وگرنه در آینده با مسائل زیادی روبرو می گردد.

10. به حرف های دختران گوش دهید

متاسفانه این روزها والدین حسابی مشغول کار هستند و زمانی که به خانه برمی گردند، یا خیلی خسته هستند یا مشغول کارهای خانه و دیگر کارها می شوند و برای دختر خود وقت کافی نمی گذارند . یکی از وظایف شما به عنوان پدر یا مادر این است که برای دخترتان وقت بگذارید و یک رابطه صمیمی با او داشته باشید. دخترتان نباید از شما خجالت بکشد. به حرف های دخترتان گوش دهید و به نگرانی ها و مسائل او توجه کنید. به او یاری کنید تا بر مسائل و چالش ها غلبه کند.

11. بیشتر از حرف زدن، گوش دهید

حرف زدن و وقت گذراندن با دخترها عالی است، اما شما نباید تنها کسی باشید که حرف می زند . به او هم اجازه دهید حرف بزند. اگر فقط شما حرف بزنید، مکالمه تان تعاملی نخواهد بود و آن ها بعد از مدتی از گوش کردن به شما دست می کشند. اگر به حرف های آن ها گوش دهید، آن ها مجبور می شوند درباره حرفی که می خواهند بزنند فکر نمایند و تعامل بیشتری داشته باشند. دختر قدرتمند هم خوب به حرف های دیگران گوش می دهد و هم خوب حرف می زند.

12. مدت زمانی که دخترتان در فضای مجازی می گذراند را محدود کنید

فضای مجازی یک فضای سمی است که می تواند اعتماد به نفس افراد را به طرز قابل توجهی کاهش دهد. دخترها با تماشا افراد دیگر که معمولا آن ها را زیباتر از خود تلقی می نمایند، احساس زشت بودن می نمایند و دچار کاهش عزت نفس می شوند. به دخترتان اجازه ندهید مدت زمان زیادی آنلاین باشد. به او خطرات و مضرات فضای مجازی را گوشزد کنید و کاری کنید خودش به این موضوع پی ببرد که وقت گذراندن در فضای مجازی هیچ فایده ای برای او ندارد.

13. به او یاری کنید پیغام های موجود در فضای مجازی را پردازش کند

به دخترتان یاری کنید تمرکزش را صرفا از روی ظواهر بردارد. به او یاد دهید پیغام هایی که در فضای مجازی می بیند را پردازش کند و درباره آن ها نظر دهد. به او گوشزد کنید که لازم نیست همواره ترند را دنبال کند. او می تواند نظرات شخصی خودش را داشته باشد. نکته مهم این است که نباید اجازه دهید نظرات منفی دیگران روی او اثر بد بگذارد.

کلام آخر

تربیت دختر شجاع و قدرتمند کار چندان سخت و پیچیده ای نیست . نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هر کاری که از دستتان برمی آید را انجام دهید تا عزت نفس و اعتمادبه نفس دخترتان افزایش پیدا کند. در مقاله ای که امروز در مجله خبری مگ برایتان آماده کردیم، روش هایی را برای تربیت دختر قدرتمند به شما آموزش دادیم. این روش ها را به کار بگیرید و نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و مخاطبان دیگر در میان بگذارید. به نظر شما چه نکاتی به والدین در تربیت دختری قدرتمند یاری می نماید؟ آیا شما پیشنهادی دارید؟

منبع: pbs

منبع: دیجیکالا مگ

به "13 قدم ساده برای تربیت دخترانی قدرتمند و با اعتمادبه نفس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 قدم ساده برای تربیت دخترانی قدرتمند و با اعتمادبه نفس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید