واکنش سازمان بازرسی به پرونده شهردار نیشابور ، محوطه تاریخی در یک شب به خیابان تبدیل شد

به گزارش مجله خبری، سازمان بازرسی کل کشور با ورود به پرونده تجاوز شهرداری نیشابور به عرصه اثر تاریخی از این شهرداری شرح خواست.

واکنش سازمان بازرسی به پرونده شهردار نیشابور ، محوطه تاریخی در یک شب به خیابان تبدیل شد

به گزارش مجله خبری، سازمان بازرسی کل کشور در نامه ای خطاب به سید حسن میرفانی، شهردار نیشابور خواسته است که دستور فرمایید اقدامات اجرا شده یا در دست انجام در مورد توقف عملیات عمرانی و تجاوز انجام شده به باغ امین الاسلامی، بدون طرح مصوب و اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح، موضوع نامه شماره 11130/128/4012 مورخه 1401/09/17 مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی به عنوان جنابعالی در اسرع وقت به این بازرسی کل منعکس نمایند.

در همین خصوص سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به نامه استانداری خراسان رضوی به شهردار نیشابور مبنی بر توقف تردد خودرو از عرصه تاریخی و بی توجهی شهرداری نیشابور به دستور صریح استانداری خراسان رضوی گفت: شهرداری برابر قوانین حفاظت از آثار تاریخی مرتکب جرم آشکار شده و در ادامه نیز از دستور صریح استانداری خراسان رضوی سرپیچی نموده است.

احسان زهره وندی با اشاره به اینکه شهرداران از سوی اعضای شورای اسلامی شهر انتخاب می شوند و قانون برای اداره شهرها اختیاراتی را به شورای اسلامی شهر داده است، توضیح داد: تصمیمات اعضای شورای اسلامی شهر و مصوبات آن ها باید در چارچوب قوانین، مقررات و اختیارات آن ها باشد، شهرداری نمی تواند حتی با مصوبه شورای اسلامی شهر اقدامی خلاف قوانین و مقررات کشور انجام دهند.

او تأکید کرد: شهرداری نیشابور برای تبدیل عرصه اثر تاریخی به خیابان حتی مصوبه شورای اسلامی شهر را نیز نداشته است و برخلاف قوانین و مقررات اقدام نموده و باید جوابگوی اقدام اجرا شده باشد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی یادآور شد: پس از تجاوز شهرداری نیشابور به عرصه اثر تاریخی، استانداری خراسان رضوی طی نامه دستور توقف تردد از عرصه اثر تاریخی را صادر کرد اما شهرداری نیشابور تا به امروز این دستور را اجرا ننموده است.

او با اشاره به ادعای اجرای خیابان بر اساس طرح های جامع تفصیلی اظهار کرد: اداره کل راه و شهرسازی به عنوان ناظر طرح های جامع و تفصیلی طی نامه ای از شهرداری نیشابور برای ایجاد معبر در عرصه تاریخی شرح خواسته است.

زهره وندی تأکید کرد: هرگونه اقدام خارج از ضوابط و مقررات طرح های تفصیلی و عمران شهری که به تائید کمیسیون ماده 5 شورای عالی شهرسازی و معماری این شورا نرسیده باشد فاقد اعتبار است که در مورد این اقدام شهرداری کمیسیون ماده 5 مصوبه ای نداشته است

او گفت: در نامه راه و شهرسازی استان به شهرداری نیشابور آمده است: شایسته است وفق مفاد 7 و 8 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری و ماده 35 نظام مهندسی و کنترل ساختمان در رابطه با نظارت عالیه برای اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان ها و طرح های شهرسازی و عمران شهری، نسبت به ارسال گزارش اقدامات انجام شده حداکثر ظرف مدت یک هفته برای پیگیرد قانونی اقدام نمایید.

هفته گذشته شهرداری نیشابور برخلاف قوانین میراث فرهنگی و طرح تفصیلی شهر نیشابور مسیر سواره رو خیابان در عرصه اثر تاریخی ثبت شده در لیست آثار ملی ایران را شبانه ایجاد کرد و استانداری خراسان رضوی دستور توقف تردد خودرو از عرصه این اثر تاریخی را صادر کرد اما شهرداری به این دستور توجهی نکرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "واکنش سازمان بازرسی به پرونده شهردار نیشابور ، محوطه تاریخی در یک شب به خیابان تبدیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش سازمان بازرسی به پرونده شهردار نیشابور ، محوطه تاریخی در یک شب به خیابان تبدیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید