همه چیز درباره امکان تغییر خودرو در سامانه یکپارچه
به گزارش مجله خبری، خبرنگاران- فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص به آخرین قدم های مرحله اول خودش نزدیک می گردد و قرار است تا آخر هفته اول اردیبهشت 50 هزار محصول به نفرات اولویت اول قرعه کشی تحویل داده گردد. حالا این وسط متقاضیانی که موعد تحویلشان طبق قرعه به سال بعد موکول شده، امکان تغییر محصول خواهند داشت و برای این کار از روز سه شنبه پنجم اردیبهشت سامانه یکپارچه به مدت پنج روز دردسترس قرار می گیرد. داستان امکان تغییر خودرو در سامانه یکپارچه را می توانیم به ماجرای اختلاف قیمت ها بین کارخانه و بازار ارتباط بدهیم. مدل هایی مثل پژو پارس و 207 که بیشترین گپ قیمتی را بین کارخانه و بازار دارند، در ثبت نام اولیه نهایتا هوادار بیشتری داشتند و حالا به متقاضیان این خودروها، مدل هایی مثل رانا، تارا و هایما پیشنهاد می گردد.
نحوه تغییر خودرو در طرح یکپارچه
به گزارش مجله خبری، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از سه شنبه پنجم اردیبهشت برای تغییر خودرو متقاضیانی که اولویت دریافت محصولشان به 1403 موکول شده، باز می گردد. هفته گذشته بعد از انجام قرعه کشی نخستین مرحله از فروش خودرو در سامانه یکپارچه معین شد که به زودی امکان تغییر خودرو برای بخشی از متقاضیان فراهم شده و حالا قرار است این امکان از روز پنجم اردیبهشت فراهم گردد. ناگفته نماند که باز شدن سامانه یکپارچه به معنی شروع مرحله ثبت نام تازه نیست و کسانی که تا الان در سامانه یکپارچه نام نویسی نکردند، باید حداقل تا مرحله دوم که زمان اجرای آن به نیمه اردیبهشت موکول شده، دندان روی جگر بگذارند. امکان تغییر خودرو در سامانه یکپارچه مفهوم ساده ای دارد. آنطور که مسئولان ایرانخودرو می گویند، چندتا از محصولات این کارخانه نسبت به سایر محصولات متقاضی بیشتری داشتند و حالا که موعد دریافت محصول برای بعضی از متقاضیان به سال 1403 موکول شده، آن ها می توانند سراغ مدل های دیگری بروند که هنوز ظرفیت فروششان در سال 1402 تکمیل نشده است.
امکان تغییر کدام خودرو ها در سامانه یکپارچه وجود دارد؟
امکان تغییر خودرو در سامانه یکپارچه برای مدل های وجود دارد، که بیشترین اختلاف قیمت را بین کارخانه و بازار تجربه می نمایند. منظورمان همان مدل هایی مثل پژو پارس است که الان با تفاوت تقریبا 200 درصدی نسبت به نرخ کارخانه در بازار فروخته می گردد. حالا مدیران ایرانخودرو می گویند علاوه بر پژو پارس، پژو 207 و دنا هم به خاطر اینکه متقاضی بیشتری داشتند، موعد تحویل بعضی از متقاضیان به سال 1403 موکول شده است. البته مسئولان وزارت صمت به عنوان متولی سامانه یکپارچه فروش خودرو هنوز آمار دقیقی از تعداد متقاضیان هر محصول اعلام نکردند، اما الان معین شده که طبق پیش بینی ها بیشترین متقاضی را امثال پژو پارس و 207 داشتند. چرا گفتیم طبق انتظار؟ چون اگر یک سال قبلی را ملاک قرار بدهیم، پژو پارس و 207 همواره جزو مدل های محبوب خریداران خودرو در طرح های فروش فوق العاده ایرانخودرو بودند.
امکان انتخاب کدام خودرو ها وجود خواهد داشت؟
سامانه یکپارچه فروش خودرو از سه شنبه پنجم اردیبهشت برای متقاضیانی که خواهان تغییر خودرو دریافتی هستند، باز می گردد. مدیرعامل ایرانخودرو پیشنهاد داده، متقاضیان دنا، 207 و پژو پارس به جای این مدل ها سراغ امثال تارا، رانا و هایما بروند که هنوز ظرفیت 1402 آن ها تکمیل نشده است. در بخش قبلی درباره راز محبوب بودن مدل هایی مثل پژو پارس را به اختلاف قیمتشان بین کارخانه و بازار ارتباط دادیم و همین فرمول چیزی است که باعث می گردد، مدل هایی مثل تارا و رانا کمترین متقاضی را داشته باشند. الان که پژو پارس تفاوت قیمت تقریبا 200 درصدی را تجربه می نماید، شاهد گپ 130 درصدی بین قیمت کارخانه و بازار رانا هستیم و این عدد برای نسخه های دنده ای و اتومات تارا به ترتیب 125 و 120 درصد محاسبه می گردد.
سوالات پرتکرار متقاضیان درباره سامانه یکپارچه فروش خودرو
عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش درحالی مرحله اول را پشت سر می گذارد که هنوز برای متقاضیان ابهاماتی وجود دارد. ایرانخودرو بخشی از این ابهام ها را پاسخ داده که در این مطلب آن ها را در سه بخش به شکل خلاصه مرور می کنیم. یکی از مهمترین سوالات متقاضیان درباره غیرقابل انتخاب بودن هایما S7 در سامانه بود که ایرانخودرو گفته همزمان با تعطیلات عید فطر اختلالی برای سایت اتفاق افتاده و حالا با رفع شدن این اختلال، امکان انتخاب هایما S7 وجود خواهد داشت. مورد دوم غیرقابل انتخاب بودن نمایندگی مورد نظر برای تحویل خودرو محسوب می گردد. ایرانخودرو گفته ظرفیت نمایندگی های فروش فعلا برابر است، اما قرار است باتوجه به مقدار درخواست ها از هر نمایندگی، ظرفیت تازهی اختصاص داده گردد. موضوع سوم هم که به وسیله بعضی از متقاضیان مطرح شده، به اراوه مدارک لازم برای ثبت نام است که در بخشنامه اشاره ای به گواهی نامه نشده است. با این حال ایرانخوردو شرح داده که طبق روال سال های گذشته، شرط خرید خودرو از کارخانه دارا بودن 18 سال سن، گواهی نامه و نخریدن خودرو از خودروسازان طی 48 ماه قبلی است.
منبع: فرارو