هدف اصلی درمان فراتشخیصی، کاهش پریشانی ناشی از هیجان های ناخوشایند و آزاردهنده است

به گزارش مجله خبری، مهدی زمستانی مترجم کتاب کاربردهای پروتکل یکپارچه برای درمان فراتشخیصی اختلالات هیجانیدر گفت وگو با خبرنگاران درباره این اثر شرح داد: کتاب حاضر یکی از به روزترین کتاب های حال حاضر در زمینه پروتکل یکپارچه درمان فرا تشخیصی محسوب می گردد که به وسیله بنیانگذاران این رویکرد درمانی در مرکز اختلالات اضطرابی دانشگاه بوستون تألیف شده است. در این کتاب، بارلو و فارچیون کاربردهای بالینی پروتکل درمان فراتشخیصی یکپارچه برای در درمان طیف وسیعی از اختلالات هیجانی را نشان می دهند.

هدف اصلی درمان فراتشخیصی، کاهش پریشانی ناشی از هیجان های ناخوشایند و آزاردهنده است

او ادامه داد: فرض اصلی شکل گیری درمان فرا تشخیصی، آسان کردن کار برای درمانگرانی است که با بیمارانی سروکار دارند که به طیف وسیعی از اختلالات هیجانی مبتلا هستند. بیشتر این درمانگران اغلب با پروتکل های درمانی تک تشخیصی کار می کنند. این موضوع، کار با بیماران مبتلا به اختلالات هیجانی هم آیند را سخت می سازد. هدف کتاب حاضر تشریح این موضوع است که چگونه می توان اختلالات هیجانی متنوع را که اغلب با اختلالات هم آیند نیز همراه هستند، با یک چارچوب مشترک و متمرکز بر خصیصه های زیربنایی مشترک مفهوم سازی کرد، به گونه ای که منجر به کاربرد عناصر اصلی درمان فرا تشخیصی در طیف کاملی از این اختلالات هیجانی گردد.

او اضافه نمود: هدف اصلی درمان فراتشخیصی، کاهش پریشانی ناشی از هیجان های ناخوشایند و آزاردهنده است؛ از این رو طیف وسیعی از اختلالات هیجانی از جمله اختلالات اضطرابی، اختلال افسردگی، اختلال دوقطبی، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال شخصیت مرزی، اختلالات خوردن، اختلال بی خوابی، اختلال وسواسی-اجباری و سایر اختلالات هیجانی مرتبط را هدف قرار می دهد، زیرا به گونه ای طراحی شده است که عوامل زیربنایی مشترک در میان اختلالات هیجانی یعنی کژتنظیمی هیجان را آماج قرار می دهد.

به گفته زمستانی هر فصل از کتاب، علاوه بر توصیف چگونگی مفهوم سازی ابعادی یک اختلال هیجانی خاص، همراه با جزئیات شرح می دهد که چگونه می توان بخش های اصلی پروتکل درمان فراتشخیصی را به صورت انعطاف پذیر و یکپارچه برای آن اختلال خاص و اختلالات هم آیند به کار برد. هرکدام از فصل ها به وسیله متخصصان باتجربه رویکرد درمان فراتشخیصی یکپارچه تألیف شده اند که علاوه بر نحوه کاربست پروتکل درمان فراتشخیصی در اختلال خاص، نتایج حاصل از کارآزمایی های بالینی در آن زمینه را نیز گزارش نموده اند. این امر یاری می نماید تا حجم گسترده ای از دانش عملیِ دست اول همراه با شواهد تجربی مرتبط با آن در اختیار خوانندگان قرار گیرد. بنابراین مطالب کتاب هم در پژوهش و هم در کاربست بالینی می تواند سودمند باشد.

او در پاسخ به این سوال که مخاطبان اصلی کتاب کدام قشر از جامعه هستند؟ بیان نمود: از آنجا که درک و کاربرد تکنیک های درمانی این پروتکل نیازمند درک مبانی آسیب شناسی اختلالات هیجانی و نقش عوامل فراتشخیصی (به ویژه کژتنظیمی هیجان) در تداوم این اختلالات می باشد، بنابراین مخاطبان اصلی این کتاب روان شناسان، روان پزشکان، مشاوران و سایر متخصصان حوزه سلامت روان با حداقل مدرک کارشناسی ارشد می باشند.

او یادآور شد: می توان مطالب کتاب را به گونه ای ارائه کرد که عموم افراد جامعه بتوانند از آن استفاده کنند. مثلأ تکنیک های تنظیم هیجان و فکر آگاهی را می توان به گونه ای آموزش داد که عموم افراد جامعه بتوانند از آن بهره مند شوند.

او با بیان اینکه فرض اصلی شکل گیری درمان فرا تشخیصی، آسان کردن کار برای درمانگرانی است که با بیمارانی سروکار دارند که به طیف وسیعی از اختلالات هیجانی مبتلا هستند گفت: بیشتر این درمانگران اغلب با پروتکل های درمانی تک تشخیصی کار می کنند. این موضوع، کار با بیماران مبتلا به اختلالات هیجانی هم آیند را سخت می سازد. هدف کتاب حاضر تشریح این موضوع است که چگونه می توان اختلالات هیجانی متنوع را که اغلب با اختلالات هم آیند نیز همراه هستند، با یک چارچوب مشترک و متمرکز بر خصیصه های زیربنایی مشترک مفهوم سازی کرد، به گونه ای که منجر به کاربرد عناصر اصلی درمان فرا تشخیصی در طیف کاملی از این اختلالات هیجانی گردد.

زمستانی در سرانجام بیان کرد: امیدوارم مطالعه این کتاب به وسیله روان شناسان، روان پزشکان، مشاوران و سایر متخصصان حوزه سلامت روان بتواند زمینه مناسبی را برای پیاده سازی درمان فرا تشخیصی و کاستن از آلام و رنج های افراد مبتلا به اختلالات هیجانی فراهم سازد.

کتاب کاربردهای پروتکل یکپارچه برای درمان فراتشخیصی اختلالات هیجانی از مجموعه کتاب های کاربست بالینیِ ABCT نوشته دیوید اچ. بارلو و تاد جی. فارچیون به ترجمه مهدی زمستانی و نگار بهشتی بهای 240 هزار تومان از سوی انتشارات ارجمند روانه بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "هدف اصلی درمان فراتشخیصی، کاهش پریشانی ناشی از هیجان های ناخوشایند و آزاردهنده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف اصلی درمان فراتشخیصی، کاهش پریشانی ناشی از هیجان های ناخوشایند و آزاردهنده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید