قلعه داو دختر یکی از جاذبه های گردشگری استان خوزستان به شمار می رود

به گزارش مجله خبری، جاذبه ها/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، قلعه داو دختر یکی از جاذبه های گردشگری استان خوزستان به شمار می رود.

قلعه داو دختر یکی از جاذبه های گردشگری استان خوزستان به شمار می رود

در سه کیلومتری شمال شهر رامهرمز، در جاده کمربندی رامهرمز به ایذه، روبروی روستای بقدک و بر روی کوههای گچی قلعه زیبای داو دختر قرار گرفته است که به لحاظ تاریخی قدمت بسیاری داشته و به دوران ساسانیان تعلق دارد. قلعه داو دختر در ارتفاع حدودا 600 متری بر روی کوه قرار گرفته است بطوریکه از سینه کش پایین کوه تا قلعه حدود 30 دقیقه راه است. شکل گرد و دایره مانند هر دو واحد قلعه چنان است که معماری قلعه سازی رومی را می رساند و مانند آثاری است که از قلاع رومی در جنوب مدیترانه کمابیش بر جای مانده اند. این قلعه شبیه دژی است که در روزگار ساسانیان برای حفاظت راه تجاری و نظامی شوش، واجار، اصفهان یا برای نگهبانی کاخ و خزائن رامهرمز یا نظارت بر جلگه زراعی، باغها، مزارع و انبارهای غله ساخته شده و رومی ها در ساختن یا در طرح و نقشه آن دخالت داشته باشند.

پیشینیان آن را به نام قلعه دا و دور به معنای مادر و دختر می خواندند. بعضی پژوهشگران و مردم نگاران نام داوو و دختر را بیانگر اندازه نفوذ و اقتدار زنان در برهه ای از تاریخ می دانند و گروهی دیگر نیز بر این باورند که این لفظ شکل تغییر یافته لفظ دادور به معنای دادگستر هست. در ساخت این قلعه سترگ از مصالح ساختمانی چون سنگ، ملات گچ و در بعضی از نقاط از آجر و قیر استفاده شده که سنگ آن از رودخانه اعلا و سنگ پی آن را از معادن اطراف آن که در حدود سه کیلومتری شرق و شمال شرق قلعه قرار گرفته است، آورده اند. قیر آن که قیر طبیعی بوده، از معادن قدیمی در سه کیلومتری ضلع شمالی قلعه به محل آورده شد. بیشترین استفاده از آجر در این بنا مربوط به برج های ضلع جنوبی است.

منبع: همگردی

به "قلعه داو دختر یکی از جاذبه های گردشگری استان خوزستان به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه داو دختر یکی از جاذبه های گردشگری استان خوزستان به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید