دستگاه های پوشیدنی، تحول غیرقابل انکار حوزه فناوری

به گزارش مجله خبری، پیشرفت ابزار پوشیدنی در سال های اخیر نشان می دهد که در آینده شاهد تحول چشمگیر این فناوری خواهیم بود.

دستگاه های پوشیدنی، تحول غیرقابل انکار حوزه فناوری

به گزارش مجله خبری و به نقل از بیزینس اینسایدر، فناوری های پوشیدنی حوزه تناسب اندام در سال های اخیر، موج جدیدی را در جوامع ایجاد نموده اند. به همین دلیل است که شاهد ظهور و گسترش ردیاب های تناسب اندام و یا ساعت های هوشمند هستیم. این گسترش نشان می دهد که جریان پیشرفت ابزارهای پوشیدنی در آینده کند نخواهد شد و فرایندی فزاینده خواهد داشت.

با افزایش تقاضای مصرف نمایندگان برای داشتن ابزار مخصوص آنالیز سلامت، کاربرد فناوری پوشیدنی در چهار سال گذشته سه برابر شده است. آنالیز ها حاکی از این هستند که بیش از 80 درصد مصرف نمایندگان تمایل دارند از فناوری های پوشیدنی تناسب اندام استفاده نمایند.

افزایش تقاضا برای فناوری های پوشیدنی، بازار را متحول نموده و در حال حاضر، بیمه گذاران و شرکت ها در حال آنالیز نحوه تجهیز فناوری های پوشیدنی حوزه سلامت هستند تا کارآیی آنها برای مصرف نمایندگان و مشتریان بیشتر باشد.

فناوری پوشیدنی حوزه سلامت

فناوری های پوشیدنی حوزه سلامت، ابزارهای الکترونیکی از جمله فیت بیت و ساعت هوشمند را در بر دارند که مصرف نماینده می تواند آنها را بپوشد. این ابزار، برای گردآوری داده های مربوط به سلامت و ورزش کاربر طراحی شده اند. تعداد مصرف نمایندگان فناوری های پوشیدنی از 9 درصد در سال 2014 به 33 درصد در سال 2018 رسیده است.

پیشرفت فناوری های پوشیدنی و تقاضای کنترل سلامت با یاری آنها، تاثیر بسزایی در صنعت پزشکی داشته و شرکت های سازنده این گونه فناوری ها را به ابداع ابزاری مانند فیت بیت و ساعت هوشمند سوق داده است.

ردیاب پوشیدنی تناسب اندام

بعضی از ساده ترین و اصلی ترین فناوری های پوشیدنی، مچ بندهایی هستند که حسگرهایی برای ردیابی فعالیت فیزیکی و ضربان قلب کاربر دارند. این مچ بندها با اپلیکیشن های گوناگون تلفن همراه هماهنگ می شوند تا پیشنهاداتی برای سلامت و تناسب اندام او ارائه دهند.

فیت بیت مدل فلکس(Flex)، یکی از گزینه های ابتدایی و مشهور برای مصرف نمایندگان فناوری پوشیدنی است. ظاهر براق و توانایی این فیت بیت در ردیابی گام هایی که کاربر طی روز برمی دارد، توجه بسیاری از مصرف نمایندگان فناوری پوشیدنی را به خود جلب نموده است.

ساعت هوشمند سلامت

ساعت های هوشمند که در ابتدا فقط برای محاسبه تعداد گام ها و نمایش زمان ارائه شدند، اکنون به ابزارهایی برای آنالیز سلامت تبدیل شده اند. شرکت اپل در سال 2017، اپلیکیشنی موسوم به Apple Heart Study برای آنالیز سلامت ارائه داد که ضربان قلب کاربران را آنالیز می کرد و به افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی هشدار می داد.

این شرکت اخیرا اپلیکیشنی موسوم به Movement Disorder API را ارائه داد که به پژوهشگران یاری می نماید تا داده های جدید مربوط به بیماری پارکینسون را گردآوری نمایند.

ساعت های هوشمند به کاربران امکان می دهند تا از عهده وظایفی مانند خواندن و ارسال پیغام و همچنین برقراری تماس برآیند که معمولا با تلفن همراه انجام می شوند. ساعت های هوشمند علاوه بر انجام دادن این وظایف، به ردیابی ورزش، تناسب اندام و سلامت کاربر نیز می پردازند.

ابزار پوشیدنی آنالیز نوار قلب

ابزار پوشیدنی که از عهده تست نوار قلب برمی آیند، پیشرفت قابل توجهی در حوزه تجهیزات الکترونیکی به شمار می فرایند و آنچه این ابزار را از ساعت های هوشمند متمایز می نماید، توانایی آنها در انجام تست نوار قلب کاربر است.

در سالی که گذشته، شاهد رونمایی از بهترین انواع ابزار پوشیدنی بودیم که یکی از آنها، ساعت هوشمند موسوم به Move ECG است.

Move ECG می تواند نوار قلب کاربر خود را ثبت کند و آن را به پزشک او بفرستد و حتی به تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی نیز یاری کند. این ساعت هوشمند هنگام قدم زدن، دویدن، شنا کردن و دوچرخه سواری کاربر، مواردی از جمله سرعت، مسافت و ارتفاع را مورد آنالیز قرار می دهد.

ابزار پوشیدنی آنالیز فشار خون

شرکت ژاپنی اُمرُن(Omron) در سال گذشته، از یک ساعت هوشمند رونمایی کرد که به آنالیز فشار خون کاربر می پردازد. شاید این ساعت هوشمند موسوم به هارت گاید(HeartGuide) مانند یک ساعت هوشمند معمولی به نظر برسد اما در اصل، یک ابزار آنالیز فشار خون است که می تواند علاوه بر فشار خون، فعالیت های روزانه کاربر، تعداد گامهای او، مسافت طی شده و کالری های سوزانده شده را مورد آنالیز قرار دهد.

هارت گاید می تواند همه سنجش های ثبت شده را در حافظه خود حفظ کند و آنها را به یک اپلیکیشن تلفن همراه موسوم به هارت ادوایزر(HeartAdvisor) انتقال دهد. بدین ترتیب، کاربر می تواند داده های مربوط به سلامتی خود را ردیابی و ذخیره کند و آنها را در اختیار پزشک قرار دهد.

حسگرهای زیستی

حسگرهای زیستی، ابزاری در حال پیشرفت هستند که به کلی با مچ بندهای تناسب اندام و ساعت های هوشمند تفاوت دارند. شرکت فیلیپس(Philips)، یک حسگر زیستی پوشیدنی ارائه داده است که مانند یک برچسب است و به بیماران امکان می دهد تا هنگام حرکت کردن، داده های مربوط به ضربان قلب، تنفس و دمای بدن خود را گردآوری نمایند.

پژوهش مرکز پزشکی دانشگاه آگوستا(Augusta University) نشان می دهد که این ابزار پوشیدنی، تا 89 درصد به کاهش ایست قلبی و تنفسی یاری نموده است. این نتیجه، توانایی ابزار پوشیدنی را در بهبود سلامت بیمار و کاهش بار کاری پزشکان نشان می دهد.

پیشرفت ها و آینده ابزار پوشیدنی حوزه پزشکی

بازار فناوری های پوشیدنی حوزه سلامت، رو به رشد است و پیشرفت آن موجب می گردد که فناوری های پوشیدنی بیشتری در اختیار مشتریان و افراد فعال در حوزه تجارت قرار بگیرد.

گسترش رو به رشد فناوری های پوشیدنی حوزه تناسب اندام، تصمیم گیری بیمه گذاران، ارائه دهندگان خدمات درمانی و شرکت ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد تا بتوانند از مزایای ابزار پوشیدنی حوزه سلامت بهره مند شوند.

بیمه گذاران می توانند با استفاده از ابزار پوشیدنی، هزینه های مربوط به بیماران را کاهش دهند و به افزایش ارزش زندگی آنها یاری نمایند. فناوری های پوشیدنی می توانند تعداد دفعات مراجعه به بیمارستان و بستری شدن را کاهش دهند. 75 درصد کاربران این ابزار باور دارند که ابزار پوشیدنی به آنها یاری می نمایند تا بیشتر در حفظ سلامت خود نقش داشته باشند.

شرکت ها نیز از مزایای ابزار پوشیدنی حوزه سلامت بهره مند می شوند و آنها را برای کارمندان خود پیشنهاد می نمایند تا کیفیت کار آنها بهبود یابد.

میزان مصرف ابزار پوشیدنی طی چهار سال اخیر، نشان می دهد که کاربرد این فناوری در آینده، بسیار متداول تر خواهد بود و ابزار پوشیدنی، به یک فناوری عادی تبدیل خواهد شد. قابلیت اتصال ابزار به اینترنت با ابداع حسگرهای دقیق تر، گسترش خواهد یافت و امکان داشتن یک سبک سالم زندگی را برای مردم فراهم خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دستگاه های پوشیدنی، تحول غیرقابل انکار حوزه فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه های پوشیدنی، تحول غیرقابل انکار حوزه فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید