تفاوت کرم روز و کرم شب؛ ویژگی ها و نحوه استفاده از هرکدام

به گزارش مجله خبری، وقتی صحبت از روتین مراقبت از پوست به میان می آید، بیشتر مردم معمولا بدون توجه به ساعت روز از یک روال ثابت پیروی می نمایند، در حالی که توصیه می گردد به احتیاجهای پوست خود توجه داشته باشید. احتیاجهای پوست شما از روز تا شب فرق دارد. در طول روز پوست احتیاج به محافظت دارد، اما در طول شب باید بازسازی گردد. در مقاله امروز خبرنگاران مگ درباره تفاوت بین کرم های روز و شب و مزایای آن ها صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تفاوت کرم روز و کرم شب؛ ویژگی ها و نحوه استفاده از هرکدام

کرم روز چیست و چه مزایایی دارد؟

کرم های روز همان طور که از نام آن ها تعیین است به گونه ای طراحی شده اند که در طول روز مورد استفاده قرار بگیرند. این کرم ها از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید، آلودگی و گرد و غبار محافظت می نمایند.

کرم های روز سبک و فاقد چربی هستند، قوام کمتری دارند و به سرعت جذب پوست می شوند. علاوه بر این، در آن ها مواد روشن نماینده پوست نظیر ویتامین C و کوجیک اسید وجود دارد. کرم های روز به شما این امکان را می دهند که روی آن ها آرایش کنید.

اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند به عمق پوست نفوذ کند و به فیبرهای کلاژن آسیب برساند که این امر به ایجاد چین و چروک و تغییر رنگ و بافت پوست منجر می گردد. از آن جا که غالبا در طول روز در معرض نور آفتاب قرار می گیرید، بیشتر کرم های روز حاوی SPF هستند. با این حال، گاهی اوقات میزان این SPF برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید کافی نیست.

در کرم های روز از مواد فعالی مانند آلفا-هیدروکسی اسید، گلیکولیک اسید و رتینول استفاده نمی گردد، چرا که وقتی در معرض نور خورشید قرار می گیرید باعث تحریک پوست می شوند.

مزایای استفاده از کرم روز

کرم روز با عواملی که باعث آسیب یا پیری پوست می شوند مقابله می نماید. مهم ترین مزایای این کرم عبارت اند از:

  • از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می نماید.
  • از ایجاد چین و چروک و خطوط ریز روی پوست جلوگیری می نماید.
  • در محافظت از پوست در برابر آلودگی نقش دارد.
  • مملو از آنتی اکسیدان هایی است که به ترمیم پوست آسیب دیده یاری می نمایند.
  • پوست را آبرسانی می نماید.
  • از اثرات مضر رادیکال های آزاد جلوگیری می نماید.
  • خشکی پوست را کاهش می دهد.

کرم شب چیست و چه مزایایی دارد؟

شب هنگام که به خواب می روید، سلول های پوست شما کار ترمیم و بازسازی را بر عهده می گیرند و بیشتر پذیرای مواد مرطوب نماینده هستند. استفاده از کرم شب قبل از رفتن به رختخواب به تأمین رطوبت مورد احتیاج پوست یاری نموده و با آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش، آلودگی و گرد و غبار مقابله می نماید. یک کرم شب حاوی آنتی اکسیدان باعث ترمیم پوست می گردد، رنگ پوست را یکدست می نماید و علائم اولیه پیری مانند خطوط ریز و چین و چروک را کاهش می دهد.

کرم های شب غلیظ تر از کرم های روز هستند و در بسیاری از آن ها مواد ضدپیری مانند رتینول یافت می گردد که در جوان سازی سلول های پوست نقش دارند. این ترکیبات خطوط ریز و چین و چروک های روی چهره را کاهش می دهند.

معمولا کرم های ضدپیری در شب استفاده می شوند، چون حاوی رتینول هستند (یک ماده قوی که به کاهش چین و چروک و خطوط ریز پوست و بازگرداندن استحکام پوست یاری می نماید). با این حال رتینول نباید در طول روز استفاده گردد، چون پوست را نسبت به اشعه ماوراء بنفش حساس تر می نماید و ممکن است باعث قرمزی، پوسته پوسته شدن و حساسیت گردد.

باکوچیول (bakuchiol)، جایگزین طبیعی رتینول، ایمن ترین و مؤثرترین ماده ای است که می توان آن را هم در کرم های شب و هم در کرم های روز پیدا کرد؛ چون باعث حساس شدن پوست به نور خورشید نمی گردد.

مزایای استفاده از کرم شب

کرم شب در ترمیم و جوان سازی پوست نقش دارد، چون:

  • به مرطوب سازی عمیق پوست یاری می نماید.
  • مواد مغذی مورد احتیاج پوست را تأمین می نماید.
  • با علائم پیری مانند چین و چروک، خطوط ریز و لکه های تیره مقابله می نماید.
  • گردش خون و فراوری کلاژن را افزایش می دهد.
  • بافت پوست را بهبود می بخشد، خارش، تحریک و التهاب را برطرف می نماید و باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می گردد.
  • به بازسازی سلول های پوست یاری می نماید.

چه تفاوتی بین کرم روز و کرم شب وجود دارد؟

بافت و عملکرد کرم روز و شب بسیار متفاوت از یکدیگر است. کرم های روز بافت بسیار سبکی دارند و پوست را آبرسانی می نمایند، اما کرم های شب بافت سنگینی دارند و باعث مرطوب سازی پوست می شوند. تفاوت های بین کرم روز و کرم شب در جدول زیر شرح داده شده است.

کرم روزکرم شب
بافتبه علت غلظت کمتر مواد، سبک بوده و چرب نیست.به علت غلظت بالای مواد، غلیظ و چرب است.
وظیفهاز پوست در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید و آلودگی محافظت می نماید.به جوان سازی پوست و ترمیم آن یاری می نماید.
اثراتاز ایجاد علائم پیری جلوگیری می نماید.علائم پیری را برطرف می نماید.
SPFمعمولا دارای SPF است.برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید طراحی نشده است و به همین علت معمولا فاقد SPF است.
نحوه استفاده

میزان کمی از آن را روی پوست مالیده و به آرامی ماساژ دهید.

می توانید از آن به عنوان پرایمر و زیرساز آرایش بهره ببرید.

کرم را به آرامی با حرکات دایره ای شکل به سمت بالا روی پوست ماساژ دهید.

کرم شب برای زیرساز آرایش مناسب نیست.

آیا می توان از کرم روز و کرم شب به جای یکدیگر استفاده کرد؟

از کرم شب نباید در روز استفاده گردد و برعکس. استفاده از این دو محصول به جای یکدیگر ممکن است آسیب زیادی به پوست شما وارد نکند، اما به خاطر فرمولاسیون خاصی که دارند برای پوست مفید نخواهند بود. کرم روز و شب هنگام استفاده در زمان های غیرتوصیه شده عملکرد اصلی خود را انجام نمی دهند.

استفاده از کرم شب در طول روز می تواند پوست را در برابر نور خورشید و آسیب های محیطی آسیب پذیر کند، چون هیچ ماده محافظی در آن وجود ندارد. از سوی دیگر، سنگین است و ظاهری چرب به پوست می دهد که معمولا برای بیشتر افراد نامطلوب است. به علاوه، کرم شب اجازه نمی دهد آرایش به خوبی به پوست بچسبد.

وقتی شب ها از کرم روز استفاده می کنید، این کرم نمی تواند مواد مغذی و اثرات ضدپیری مورد احتیاج پوست را در مرحله ترمیم، یعنی شب، فراهم کند.

چرا باید از هر دو کرم استفاده کنیم؟

پوست همواره به آبرسانی، مرطوب سازی و تغذیه کامل احتیاج دارد. کرم های روز و شب می توانند در زمان مناسب احتیاجهای پوست را برآورده نمایند. تأمین تمام مواد مغذی مورد احتیاج پوست در یک زمان تعیین از روز بین صبح تا شب و برعکس به حفظ سلامت و زیبایی آن یاری می نماید. به طور منظم از کرم روز و کرم شب بهره ببرید تا پوست شما تمام ویتامین ها و آنتی اکسیدان های ضروری را دریافت کند.

چگونه از کرم روز و شب به طور موثر استفاده کنیم؟

گنجاندن کرم روز و کرم شب در روتین مراقبت از پوست آسان است. رعایت نکات زیر به شما یاری می نماید که بیشترین بهره را از این دو محصول ببرید:

  • مرحله 1 (پاکسازی): قبل از استفاده از محصولات مراقبت از پوست، صورت خود را به یاری یک شوینده مناسب تمیز کنید.
  • مرحله 2 (): اگر از مسائل پوستی مانند آکنه، چین و چروک و تیرگی رنج می برید، از یک سرم صورت مناسب بهره ببرید.
  • مرحله 3 (کرم روز در طول روز و کرم شب در هنگام شب): در ساعات آفتابی و زمانی که پوست شما در معرض هوا و آلودگی قرار می گیرد از کرم روز بهره ببرید و قبل از خواب به سراغ کرم شب بروید. به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از کرم شب باید تمام آرایش خود را پاک کنید.

اگر از سایر محصولات درمانی مانند کرم های دور چشم برای سیاهی و پف چشم استفاده می کنید، آن را بعد از سرم و قبل از کرم های روز و شب روی پوست بمالید.

کلام پایانی

ممکن است در نگاه اول تفاوت چندانی بین کرم های روز و شب وجود نداشته باشد، اما در حقیقت این دو محصول از نظر بافت و نوع مواد تشکیل دهنده با هم فرق دارند. کرم روز سبک تر بوده و حاوی SPF و مواد روشن نماینده پوست مانند ویتامین C است. در حالی که کرم شب غلیظ تر است و از اجزای فعالی مانند گلیکولیک اسید و رتینول تشکیل شده است.

هر دو محصول برای حفظ سلامت پوست مهم هستند، از این رو ضروری است آن ها را در روتین مراقبت از پوست خود قرار دهید. همواره کرم ها را بر اساس نوع پوست خود انتخاب کنید تا برترین نتیجه را بگیرید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت مجله خبری مگ را بخوانید.

منابع: blog.themomsco, skinkraft

منبع: دیجیکالا مگ

به "تفاوت کرم روز و کرم شب؛ ویژگی ها و نحوه استفاده از هرکدام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت کرم روز و کرم شب؛ ویژگی ها و نحوه استفاده از هرکدام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید