کشتی باری که با یاری باد محموله هایش را به مقصد می رساند
به گزارش مجله خبری به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این کشتی به وسیله شرکت باری ژاپنی Mitsui O.S.K. Linesیا (MOL) ساخته شده و هفته گذشته به مقصد نیوکسل سفر خود را شروع کرد.

مقامات بندر نیوکسل در توئیتر در این باره نوشتند: نخستین کشتی فله بری که بخشی از انرژی خود را با باد تامین می نماید، شوفومارو(Shofu Maru) نام دارد و برای نخستین بار سفر خود را شروع کرد.
شوفومارو دارای بادبادی از جنس فایبرگلاس است که ارتفاع آن به 55 متر می رسد و می تواند 80 هزارتن زغال سنگ را جابه جا کند.
شرکت سازنده براساس تست های اولیه پیش بینی می نماید کشتی هنگام طی مسافت بین ژاپن و استرالیا 5 درصد سوخت کمتری مصرف کند. به طور معمول کشتی 500 هزار لیتر سوخت برای کل سفر مصرف می نماید بنابراین با در نظر گرفتن کاهش گفته شده، در این 25 هزار لیتر سوخت کمتری به کار می رود. این نخستین کشتی حمل زغال سنگ است که با فناوری پیش رانش انرژی بادی حرکت می نماید. این بخش از کشتی ویندچلنجر نام گرفته است.
قرار است (MOL) نسخه دومی از این کشتی فله بر را با استفاده از فناوری بادی نو بسازد. نسخه نو پس از ساخت و تحویل در 2024 میلادی می تواند 62900 DWT را حمل کند. پس از تکمیل کشتی، شرکتی به نام ان ویوا از آن برای انتقال پالت های چوبی استفاده می نماید. DWT یا تناژ وزن مرده (Deadweight Tonnage) به اندازه جرم قابل حمل به وسیله یک کشتی که حمل آن برای ایمنی کشتی خطرساز نباشد گفته می گردد.
منبع: خبرگزاری مهر