چهار نکته از قیمت خودرو های طرح یکپارچه
به گزارش مجله خبری، خبرنگاران- مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه از آدینه 29 اردیبهشت با اتمام مهلت ثبت نام وارد مرحله جدیدی می گردد اما هنوز تکلیف قیمت تقریبا نیمی از محصولات سایپا معین نیست. از یک طرف دیگر کشمکش های تمام نشدنی مونتاژکار ها و شورای رقابت درباره قیمت ها، فعلا به جز بلاتکلیفی متقاضیان نتیجه دیگری نداشته است. در جدول نصف ونیمه ای که از خودر وهای طرح یکپارچه موجود است، اگر ملاک را ارقام مورد پسند مونتاژکار ها بگذاریم، ساینا S می تواند بیشترین حاشیه سود را بین این 21 محصول برای خریداران داشته باشد. مدلی که اتفاقا مقرون به صرفه ترین خودرو طرح یکپارچه در مرحله دوم است و آن طرف فونیکس تیگو 8 پرو مکس که مدیران خودرو برای آن دو میلیارد و 630 میلیون قیمت گذاشته، گران ترین خودرو این مرحله است.
1- ناتعیین بودن قیمت چهار خودرو طرح یکپارچه
به گزارش مجله خبری، کوییک GX، ساینا GX، شاهین اتوماتیک و اطلس جزو 9 محصول عرضه شده سایپا در دومین مرحله فروش سامانه یکپارچه هستند که هنوز کسی قیمت آن ها را نمی داند. یعنی حداقل تا الان تقریبا نیمی از محصولات سایپا قرار است بدون قیمت فروخته شوند و وقتی سراغ خود سایت سایپا می رویم حتی اطلاعات رسمی درباره تعیینات فنی کوییک GX یا ساینا GX وجود ندارد. از یک طرف دیگر فرداموتورز آماده فروش سه از جمله سوبا M4 است و روی این یکی به عنوان گران ترین محصول خودش، دو میلیارد و 300 میلیون قیمت گذاشته است که البته، چون هنوز عدد و رقم دقیقی از قیمت سوبا M4 در بازار آزاد وجود ندارد، کار محاسبه حاشیه سود و اینجور مسائل را برای متقاضیان این مینی ون هفت نفره سخت نموده است.
2- بلاتکلیفی متقاضیان خودرو های مونتاژی
مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه به جز سایپا با حضور سه مونتاژکار برگزار می گردد؛ مدیران خودرو، کرمان خودرو و فرداموتورز. آن ها روی هم آماده فروش 12 محصول هستند، اما چیزی که تا الان خریداران را بلاتکلیف گذاشته، ماجرای قیمت هاست. اگر عبارت قیمت خودرو های طرح یکپارچه رو در گوگل جست وجو کنید، احتمالا با خبر ها و جدول هایی روبرو می شوید که مبنا را اعدادوارقام اعلام شده مونتاژکار ها گذاشتند. مثلا در این لیست مقرون به صرفه ترین خودرو مونتاژی جک J4 است و قیمتش 785 میلیون است درحالی که شورای رقابت می گوید کرمان موتور باید جک J4 را نهایتا 552 میلیون بفروشد. خلاصه درعوض اینکه یکسری از مدل های سایپا بدون قیمت برای فروش گذاشته شدند، فعلا محصولات مونتاژی دوتا قیمت دارند!
3- مقرون به صرفه ترین و گران ترین خودرو های طرح یکپارچه
فونیکس تیگو 8 پرو مکس به وسیله مدیران خودرو دو میلیارد و 630 میلیون تومان فروخته می گردد و بین تمامی خودور های طرح یکپارچه در مرحله دوم قیمت بیشتری دارد. البته این رقم همان قیمتی که مدیران خودرو روی آن اصرار دارد وگرنه اساسا فونیکس تیگو 8 پرو مکس یکی از غایبان لیست اولیه خودرو های مونتاژی شورای رقابت است و قرار است این شورا در روز های آینده درباره قیمت تازه آن تصمیم بگیرد. سوبا M4 که یک مینی ون هفت نفره است و فرداموتورز قیمتش را دو میلیارد و 300 میلیون اعلام نموده، دومین محصول گرانقیمت در مرحله دوم فروش خودرو به شمار میرود و از این حیث KMC K7 کرمان موتور با قیمت یک میلیارد و 750 میلیون تومان در جایگاه سوم قرار می گیرد. آن طرف ماجرا در لیست نصف و نیمه سایپا، قیمت ساینا S حدود 241 میلیون است و باید آن را مقرون به صرفه ترین خودرو طرح یکپارچه بدانیم. از طرفی کوییک R مدل GX با قیمت تقریبی 251 میلیون یکی دیگر از گزینه های مقرون به صرفهقیمت دومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه به شمار میرود.
4- حاشیه سود کدام خودرو در سامانه یکپارچه بیشتر است؟
قیمت ساینا S در کارخانه و بازار تقریبا 50 درصد تفاوت دارد و به این ترتیب بیشترین حاشیه سود را بین خودرو های مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه دارد. ساینا S به وسیله سایپا تقریبا 241 میلیون فروخته می گردد و در بازار آزاد 360 میلیون تومان قیمت دارد. شاهین G و کوییک اتوماتیک هم با تفاوت قیمت 48 و 43 درصدی از این لحاظ سود بیشتری برای خریداران خواهند داشت. تفاوت قیمت شش محصول مدیران خودرو بین 22 تا 39 درصد است. آن هایی که سراغ محصولات کرمان موتور یعنی جک J4، جک S3 و جک J7 می روند، بین 22 تا 30 درصد کمتر از بازار آزاد بابت این مدل ها هزینه می نمایند و اختلاف قیمت فردا SX5 و فردا T5 که محصولات فرداموتورز هستند، بین کارخانه و بازار به ترتیب 30 و 33 درصد است و، چون هنوز نمی توانیم برای سوبا M4 قیمت درستی در بازار آزاد داشته باشیم، محاسبه حاشیه سود آن فعلا زود است. دقیقا همین اتفاق را برای چند تا از مدل های سایپا شاهد هستیم که یا قیمت کارخانه یا قیمت بازار آن ها تعیین نیست.
قیمت خودرو های طرح یکپارچه در کارخانه و بازار
محصول | کارخانه | قیمت | حاشیه سود |
کوییک اتوماتیک | 327 میلیون و 87 هزار تومان | 470 میلیون تومان | 43 درصد |
کوییک R مدل GX | 251 میلیون و 262 هزار تومان | تعیین نیست | تعیین نیست |
ساینا S اتوماتیک | 330 میلیون تومان | تعیین نیست | تعیین نیست |
شاهین G | 425 میلیون و 166 هزار تومان | 630 میلیون تومان | 48 درصد |
شاهین اتوماتیک | تعیین نیست | تعیین نیست | تعیین نیست |
ساینا S دنده ای | 241 میلیون و 81 هزار تومان | 360 میلیون تومان | 50 درصد |
ساینا GX | تعیین نیست | تعیین نیست | تعیین نیست |
کوییک GX | تعیین نیست | تعیین نیست | تعیین نیست |
اطلس | تعیین نیست | تعیین نیست | تعیین نیست |
آریزو 6 پرو | یک میلیارد و 430 میلیون تومان | یک میلیارد و 750 میلیون تومان | 22 درصد |
فونیکس تیگو 8 پرو مکس | دو میلیارد و 630 میلیون تومان | سه میلیارد و 620 میلیون تومان | 38 درصد |
X55 پرو | یک میلیارد و 220 میلیون تومان | یک میلیارد و 590 میلیون تومان | 30 درصد |
X22 پرو اتوماتیک | 870 میلیون و 700 هزار تومان | یک میلیارد و 210 میلیون تومان | 39 درصد |
X22 دنده ای | 615 میلیون تومان | 860 میلیون تومان | 39 درصد |
آریزو 5 توربو | یک میلیارد و 55 میلیون تومان | یک میلیارد و 330 میلیون تومان | 25 درصد |