چرا بعد از ورزش دچار لرز می شویم؟

به گزارش مجله خبری، لرزیدنِ بدن هنگام و بعد از ورزش می تواند نشان دهنده یک علامت باشد و در بسیاری از موارد مشکلِ خیلی پیچیده ای نیست؛ مثلاً ممکن است کمبود مواد مغذی و خستگی باعث ایجاد چنین اتفاقی شده باشد.

چرا بعد از ورزش دچار لرز می شویم؟

لرزش بدن در انجام برخی از کار ها اتفاق میفتد که از آن جمله میتوان لرزش بدن هنگام ورزش کردن را نام برد که به دلایل مختلفی رخ میدهد.

لرزیدنِ بدن هنگام و بعد از ورزش می تواند نشان دهنده یک علامت باشد و در بسیاری از موارد مشکلِ خیلی پیچیده ای نیست؛ مثلاً ممکن است کمبود مواد مغذی و خستگی باعث ایجاد چنین اتفاقی شده باشد.

شما باید قبل و بعد از ورزش شرایط را بسنجید تا بتوانید از این لرزش ها جلوگیری کنید و خیلی راحت آن را برطرف کنید. اگر هنگام و بعد از ورزش مدام بدن تان می لرزد و زمانی که ورزش نمی کنید، هم باز لرزش دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

اگر هنگام خستگی؛ بدن تان سوزش دارد یا وقتی که خیلی سنگین ورزش می کنید، بدن تان می لرزد، بدانید که این مورد طبیعی است.

یکی از دلیل ها این است که بدن در مدت زمان طولانی ماهیچه و عضلات را در همان حالت یکسان نگه داشته و همین باعث خستگی ماهیچه شده است و این خستگی به عصب ها و ستون فقرات هم می رسد و زمانی که می خواهد دوباره کارِ خود را آغاز کند، باید منقبض و منبسط گردد و همین باعث ایجاد لرزش خواهد شد.

بعلاوه هنگام خستگی، هیدروژن در عضلات جمع شده و عضلات اسیدی می گردد و در پی آن سیگنالی به مغز فرستاده می گردد که عضلات در ناراحتی هستند بنابراین بدن می لرزد.

ورزش کردن بدون رساندن مواد مغذی به بدن باعث می گردد که شما انرژی خود را از دست بدهید و ماهیچه هایتان خسته گردد؛ پس قبل و بعد از ورزش باید یک ماده غذایی سالم داشته باشید و مراقب باشید که سطح قند خون تان افت نکند. در غیر این صورت بعد از ورزش؛ بدن درد خواهید گرفت و دچار بی قراری، نگرانی، سرگیجه و ضعف خواهید شد.

حتما یک وعده حاوی کربوهیدرات یا کمی قند؛ مانند کره بادام زمینی یا یک لیوان آب پرتقال قبل و بعد از ورزش مصرف کنید.

وقتی بدن الگوی حرکتی نوی را تجربه می نماید یعنی با انجام دادن حرکت ورزشی نو احتمال لرزش بدن وجود دارد، زیرا حرکت نو جزو الگو های مغزی متداول نبوده و در این حالت مغز کوشش می نماید تا دریابد که چگونه باید این حرکت را انجام دهد و در پی آن عضلات نیز درگیر یارگیری حرکت نو شده پس بدن به لرزش درمی آید.

خستگی ماهیچه یا افت سطح قند خون جزء دلیل های رایج لرزش هنگام و بعد از ورزش هستند؛ اما عوامل دیگر هم دخیل می باشند:

مصرف کافئین یا برخی از مواد تحریک کننده هم باعث لرزش، استرس و اضطراب می گردد.

در برخی از موارد نادر اختلالات زمینه ای هم روی عصب ها تاثیر می گذارد.

ممکن است بیماری پارکینسون و ام اس هم باعث ایجاد چنین مسئله ای شده باشد.

برای جلوگیری از لرزش بدن حین و بعد از ورزش به خاطر خستگی ماهیچه؛ سعی کنید که کمی ورزش را محدودتر کنید و خیلی به خودتان سخت نگیرید. خیلی عضلات را دچار سوزش و خستگی شدید نکنید.

تغییرات خود را در ورزش به صورت تدریجی اعمال کنید و پرش های خیلی قوی و شدید نداشته باشید.

تعادل را در ورزش رعایت کنید. در صورتی که وزنه می زنید، بهتر است از وزنه هایی با وزن کمتر در ابتدا آغاز کنید، زیرا اگر وزنه ای که در دست گرفته اید بیش از حد برای شما سنگین باشد لرزش بدن خطرناک است و ممکن است باعث آسیب دیدگی گردد.

قبل از ورزش بدن خود را خوب گرم کنید.

عضلات خود را کش دهید.

یک وعده غذای سالم؛ حداقل 2 الی 4 ساعت قبل از ورزش بهره ببرید تا سطح قند خون تان خیلی پایین نیاید.

اگر وعده غذایی را فراموش کردید، یک میان وعده کوچک حداقل 30 دقیقه قبل از ورزش بهره ببرید.

هرگز از نوشیدنی های کافئین دار استفاده نکنید.

زمان انجام حرکات ورزشی تنفس را نباید فراموش کنید، زیرا داشتن تنفس منظم آرامش بیشتری به بدن می دهد و نگه داشتن نفس باعث می گردد که فشارزیادی بر بدن وارد گردد.

منبع: ایسکانیوز

منبع: فرادید

به "چرا بعد از ورزش دچار لرز می شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بعد از ورزش دچار لرز می شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید