هیجان بی قاعده در بورس؛ لطفا از سرعت خود بکاهید!

به گزارش مجله خبری، مدیران دولتی تا دیر نشده سرعت رشد شاخص های غیرواقعی را تعدیل کنند تا بورس به پاشنه آشیل اقتصاد کشور تبدیل نشود.

هیجان بی قاعده در بورس؛ لطفا از سرعت خود بکاهید!

به گزارش گروه سیاسی مجله خبری، الف نوشت: بورس در چند ماه و به خصوص در چند هفته گذشته، رکورد می شکند. با عنایت به تصمیم اخیر برای درگیر کردن 8 میلیون نفر در این بازار باید به دست اندرکاران بورس و مدیران اقتصادی دولت و بانک مرکزی هشدار داد.

متاسفانه از دو هفته گذشته به نظر می رسد کنترل بورس و شاخص آن تا حدود زیادی از دست مدیران اقتصادی خارج شده به این معنی که امکان نزولی شدن تکنیکی شاخص بورس وجود ندارد و اهرمی که آن ها برای کنترل نقدینگی به آن پرداختند حالا بدون توقف و ترمز دارد می تازد و به بزرگ ترین پاشنه آشیل اقتصاد تبدیل شده، چرا که با تبلیغ بیش از اندازه که تا حدود زیادی غیرواقعی است میلیون ها نفر از مردم اغلب بی تجربه و با ریسک بالا وارد این بازی خطرناک شدند و برای این گروه انتظار اشتباهی به وجود آمده که بازار بورس باید هر روز دو تا سه درصد و هر هفته ده تا 15 درصد رشد کند.

الان بزرگ ترین نگرانی کارگزاران و مدیران اقتصادی باید این باشد که سرعت رشد شاخص بورس دیگر نمی تواند نزولی و متوقف شود، چون در آن صورت خطر بزرگی به وجود می آید که سهامداران تازه وارد و بی تجربه ای که اغلب برای سود چند ده درصد در ماه در چند هفته اخیر وارد بورس شدند ناگهان تصمیم به فروش و نقد کردن پول و سود خود شوند.

متأسفانه بورس دقیقا به همان جهت بورس های آسیا و آمریکا و اروپا در سال های 2000 و 2008 هدایت شده و اقتصاد ما را هم مانند همان ترکیدن حباب های بازار های بورس و املاک که اقتصاد آمریکا و آسیا و اروپا را به بحران کشید با مشکل بزرگ روبرو کرده است. حالا در بازار بورس کوچک ترین توقف و فرایند نزولی می تواند به فروش گسترده و منفی شدن شاخص بورس و تلاطمات اقتصادی و اجتماعی تبدیل شود.

همه می دانیم که چه از نظر اقتصادی و چه از نظر منطقی غیرممکن است سود هفته ای 15 درصد در بورس ادامه یابد متاسفانه مدیران اقتصادی و بانک مرکزی به خاطر نگرانی از به هم خوردن بازار های موازی و کنترل نقدینگی، چه بمب بسیار بزرگ تر و مهیب تری به عنوان بازار بورس به وجود آورده اند.

حداقل کاری که باید اجرا شود این است که در مرحله اول در تصمیم به بورس کشاندن سرمایه ناچیز دو میلیون تومانی 8 میلیون کد ملی بازنگری اساسی انجام شود و در مرحله دوم تلاش شود سرعت رشد شاخص بورس بدون اینکه منفی شود، ملایم شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "هیجان بی قاعده در بورس؛ لطفا از سرعت خود بکاهید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیجان بی قاعده در بورس؛ لطفا از سرعت خود بکاهید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید