نقشه ملی توانمندسازی زنان در ICT تدوین می گردد

به گزارش مجله خبری به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژه تدوین نقشه ملی و بسته سیاستی اولویت های بخش ICT برای توانمندسازی زنان به سفارش دفتر امور زنان و خانواده وزارت ارتباطات در مرکز مطالعات راهبردی و اقتصاد دیجیتال پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام می گیرد.

نقشه ملی توانمندسازی زنان در ICT تدوین می گردد

عاطفه فرازمند مجری این پروژه در این باره شرح داد و گفت: این پروژه با هدف ارزیابی شرایط شکاف دیجیتالی با تمرکز بر بانوان و یا به بیان دیگر ارزیابی شرایط دسترسی و میزان استفاده از خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات زنان در سطح شهرها و روستاهای مختلف کشور و نیز شناسایی موانع و چالش ها تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه در راستای انجام این پروژه، نخستین پیمایش ملی با نظارت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در امسال اجرایی شد، اضافه نمود: برای اجرای طرح پیمایش، قرارداد همکاری با پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی منعقد شده است. در این طرح به وسیله شیوه پیمایش (تماس تلفنی)، حدود 4 هزار نمونه از زنان بالای 15 سال، متناظر با جمعیت استان های مختلف کشور و بر حسب شهرهای بالای 1 میلیون نفر، 500 هزار تا 1 میلیون نفر، 100 هزار تا 500 هزار نفر و زیر 100 هزار نفر جمعیت و نیز روستاها، شرکت کردند.

فرازمند گفت: آنالیز و شناسایی ظرفیت ها و فرصت ها در حوزه ICT برای حل چالش ها و افزایش توانمندی بانوان در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و مالی و ارائه بسته سیاستی پیشنهادی اولویت های بخش ICT برای توانمندسازی زنان برحسب شرایط و ظرفیت ها با موضوع اشتغال زایی و بهبود زندگی مالی و معیشتی زنان و کاهش شکاف دیجیتالی جنسیتی از دیگر اهداف این طرح است.

وی گفت: این بسته ها در حال تدوین و گردآوری هستند و نتایج آن از سوی امور زنان و خانواده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه خواهد شد. خروجی و دستاوردهای این پروژه می تواند به عنوان مهمترین درس های آموخته جهت تدوین راهبردهایی در زمینه کاهش شکاف دیجیتالی جنسیتی و ارتقا بهره مندی و توانمندی زنان با استفاده از ظرفیت های ICT باشد.

فرازمند درباره اهمیت توانمندسازی زنان در حوزه ICT تاکید نمود: با ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا، فرصت ها و ظرفیت های بی شماری در حوزه های گوناگون به وجود آمده است و با عنایت به میزان توجه کشورها به فرصت های فراهم شده توسط ICT و بهره مندی از آنها، مرزبندی و شکاف های جدیدی بین کشورها شکل گرفته و موجب شده تا شاخص ها و نشانگرهای جدیدی برای اندازه گیری میزان این شکاف ها، از جمله شکاف دیجیتالی، تعریف شوند.

وی با بیان اینکه همان اندازه که فناوری نوعی امید است می تواند منبع ترس نیز باشد و ارتقا برابری جنسیتی و توانمندسازی افراد یکی از اهداف مهم هر کشور و از راهبردهای توسعه انسانی است، گفت: بدون شک مهم ترین عامل رشد ضرب آهنگ مالی و توسعه هر جامعه، منابع انسانی آن جامعه است و از آنجایی که زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال جامعه محسوب می شوند، نرخ مشارکت آنها در اقتصاد و در حالت جامع تر، توانمندسازی زنان و چگونگی تحول آن تحت تأثیر پیشرفت ICT، از مسائل مورد توجه برنامه ریزان و سیاست گذاران دنیا محسوب می گردد.

به گفته فرازمند، درک جوامع مختلف نسبت به تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در شکل بندی جدید نظام بین الملل، سبب می گردد تا کشورهای مختلف به اقتضا شرایط خاص خود، توانایی شان را در تجدید ساختار جامعه خویش بیازمایند.

وی اضافه نمود: بسیاری از کشورهای دنیا، در حوزه های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنامه ریزی های مدون و منسجمی انجام داده اند که با بهره گیری از ظرفیت های ایجاد شده توسط ICT، صندلی خود را تا سطح کشورهای توسعه یافته، ارتقا داده اند. به همین دلیل دیجیتالی سازی زنان باید هم در برنامه های ملی برای توسعه فناوری و هم در سیاست های یاری به توسعه، موضوعی ثابت و همیشه در دستور کار سیاسی هر کشور باشد.

مجری پروژه تدوین نقشه ملی و بسته سیاستی اولویت های بخش ICT برای توانمندسازی زنان گفت: توانمندسازی زنان در حوزه ICT به وسیله آموزش و مطلع سازی آنها نسبت به فرصت ها و چالش های فضای مجازی، با توجه به صندلی و نقشی که در تربیت فرزندان دارند، هم به لحاظ مدیریت صحیح نحوه فعالیت فرزندانشان در این فضا و هم به جهت ایجاد اشتغال و کسب درآمد و نیز ارتقا سطح مهارت تخصصی و عمومی آنها، برای جامعه و خانواده اهمیت بسزایی خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نقشه ملی توانمندسازی زنان در ICT تدوین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه ملی توانمندسازی زنان در ICT تدوین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید