محصولات زیستی زهر عقرب و مشتقات آن در پارک علم و فناوری اردبیل فراوری شد

به گزارش مجله خبری، محصولات زیستی زهر عقرب و مشتقات آن توسط محققان یکی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان اردبیل فراوری شد.

محصولات زیستی زهر عقرب و مشتقات آن در پارک علم و فناوری اردبیل فراوری شد

به گزارش گروه دانشگاه مجله خبری، زهر عقرب یک محصول گرانبهای زیستی است که در ساخت دارو های مهار سرطان، دارو های شاتل دراگ برای بیماری های قلبی، افسردگی و مخصوصاً آلزایمر استفاده وسیعی دارد. بیشترین مصرف کننده این ماده ارزشمند، کشور های پیشرفته مانند آلمان، فرانسه و آمریکا هستند.

برای اولین بار در استان اردبیل، شرکت ژن گستر گوهران نگار 3 (GN) با اخذ مجوز رسمی از سازمان محیط زیست توانسته از مرحله تحقیق با مجوز 15 هزار عدد عقرب از پنج گونه با تکنیک های زادو ولد میزان آن را به فراوری با توجیه مالی برساند. این شرکت علاوه بر محصول سم عقرب، محصولات جانبی زیستی دیگری نیز فراوری می نماید.

در مزرعه این شرکت، پنج گونه عقرب که زهر آن بهصورت مالی قابل توجیه است، با تکنیک های محرک فراوری مثل نسبت به تکثیر آن اقدام نموده و سالانه بیش از 50 گرم ظرفیت فراوری دارد. در بازار های بین الملی قیمت زهر تا 100 میلیون تومان به ازای هر گرم قابل داد و ستد است.

شرکت ژن گستر گوهران نگاره 3 در صنعت فرآوری سم و تبدیل مایع به پودر با استفاده از تجهیزات خرید خدمات از دانشگاه به خودکفایی رسیده است.

این شرکت در یک سال گذشته با ایجاد اشتغال برای 7 نفر از فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری کار خود را ادامه می دهد و توانسته مجوز تاسیس مرکز تحقیقات غیر دولتی و مجوز تاسیس مرکز انتقال تکنولوژی های نوین غیر دولتی را کسب کند و با استفاده از نیرو های دانشگاهی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بر روی فراوری سایر محصولات زیستی مطالعه نماید.

اولین پروژه تحقیقات استفاده از سم عقرب در طراحی شاتل دراگ انتقال هدفمند مواد ضد آلزایمری به ناحیه هیپوکامپ مغز با موفقیت به اتمام رسانیده است. مواد ضد التهاب درد های روماتیدی از عقرب، فراوری دارو های ترمیم زخم دیابت و بستر از محور های تحقیقاتی این شرکت بوده است.

این شرکت همچنین درخواست فراوری سم آنتی بادی به وسیله سم عقرب را به وسیله مراجع قانونی ارائه نموده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "محصولات زیستی زهر عقرب و مشتقات آن در پارک علم و فناوری اردبیل فراوری شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "محصولات زیستی زهر عقرب و مشتقات آن در پارک علم و فناوری اردبیل فراوری شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصولات زیستی زهر عقرب و مشتقات آن در پارک علم و فناوری اردبیل فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید