انواع قطار در ایران

به گزارش مجله خبری، قطارهای متعددی در ایران وجود دارد. خوب است برای سفر انواع قطار در ایران را بشناسید و با آگاهی بلیط خود را بخرید. همان طور که نوع هواپیمایی با آن سفر می کنید مهم است نوع قطاری هم که برای سفر انتخاب می گردد برای مسافرها بسیار حائز اهمیت است که چه خدماتی دارد و در چه کیفیتی است. در این مقاله خبرنگاران 17 قطار ایرانی را به شما مخاطب اهل سفر معرفی می نماید. تا هنگام خرید بلیط قطار به نوع قطار هم توجه داشته باشید.

انواع قطار در ایران

قطار های ایران

قطارهای ایران زیر نظر شرکت مختلف ریلی ایران کار می نمایند. بزرگترین شرکت ریلی ایران رجا است که قطارهای چون غزال، پارس ،میلاد، زندگی و چندین مورد دیگر را دارد. انواع قطار در ایران بر حسب امکانات به سه گروه 5 ستاره، چهار ستاره و سه ستاره تقسیم می گردد. در ادامه با تعدادی از قطارهای ایران آشنا می شوید

قطار سپهر - انواع قطار در ایران

قطار لوکس سپهر از انواع قطار در ایران به شمار میرود که لوکس است و جزو قطارهای پنج ستاره به شمار میرود. درواقع قطار لوکس سپهر یکی از انواع قطارهای شرکت رجا است. قطار سپهر از قطار های واگنی به همراه کوپه است. قطارهای لوکس سپهر بعد از قطار زندگی دومین قطار با کیفیت شرکت رجا است. قطار سپهر دارای عایق حرارتی و صدا است و هر واگن دارای چندین کوپه چهار نفره است.

فضای داخل کوپه مجهز به سیستم صوتی و تصویری و هم چنین پریز برق 220 ولت وجود تا گوشی خود را شارژ کنید. در کوپه چهار صندلی وجود دارد و دو تخت در بالا قرار تعبیه شده است. دارای تهویه مناسب و تنظیم درجه هوا داخل کوپه است. قطار سپهر دارای رستوران، کتابخانه، بوفه در کوپه مهماندار در واگن که شما می توانید از آن بهره ببرید. میان وعده پذیرایی این قطار هم رایگان است.

قطار سروش

یکی دیگر از انواع قطار در ایران سروش است. قطار سروش زیر نظر شرکت ریلی بن ریل کار میکند و جز قطارهای با کیفیت بن ریل و چهار ستاره محسوب می گردد. هر واگن قطار نه کوپه دارد که هشت کوپه برای مسافرها است. در هر واگن یک سرویس بهداشتی قراردارد. داخل کوپه همه چیز آراسته و تمییز است و کوپه های چهار نفره است. که دو تخت در بالا تعبیه شده است و دو تخت تاشو در بالا هم دارد. مهماندار در همان ابتدا ورود مسافرها به آن ها خوش آمد گویی می نمایند. بسته های پذیرایی و آب و معدنی و چایی برای هر نفر آورد می گردد که رایگان است.

اگر بر روی بلیط گزینه شام و نهار انتخاب نموده اید از سرویس نهار و شام هم بهره مند می شوید. از دیگر امکانات قطار سروش مجهز شدن تمام واگن ها به سیستم wiFi ،مانتیور با قابلیت انتخاب و نمایش انواع فیلم های ایرانی و خارجی ،سرو وعده های غذایی گرم و سرد در داخل کوپه، سیستم صوتی و تصویری همراه با هدفون داخل کوپه است. این قطار سروش دارای رستوران مجلل، صندلی کودک در رستوران و خود قطار، کتابخانه است.

قطار سهند - انواع قطار در ایران

از انواع قطار در ایران قطار سهند است. این قطار از سری قطارهای اسپانیایی بوده است که بعد از بازسازی در شبکه ریلی ایران فعالیت دارد و یکی از برترین قطارهای سه ستاره ایران محسوب می گردد. هر واگن هفت کوپه برای مسافرها دارد و ظرفیت هر واگن 28 نفر است که برای هر کدام دو سرویس بهداشتی در نظر گرفته می گردد. اگر در بین قطارهای سه ستاره قطاری می خواهید که ظرفیت واگن آن کم باشد قطار سهند را انتخاب کنید. قطار سهند زیر نظر شرکت ریلی رجا کار می نماید و از ناوگان ریلی شرکت بزرگ رجا به شمار میرود. هر کوپه چهار تخت و چهار صندلی دارد. مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی کلی است. سیستم صوتی و تصویری مجهز به پخش شبکه های صدا و سیما است. دارای پریز برق هم است. از شیشه های دو جداره استفاده شده است.

قطار فدک - انواع قطار در ایران

از انواع قطار در ایران که گرانترین قطار هم محسوب می گردد قطار فدک است. قطار فدک جزو معدود قطارهای پنج ستاره ایران است. این قطار لوکس است و تمامی وسایل کوپه ها با کیفیت هستند. این قطار در واگن ده کوپه دارد که یکی متعلق به مهماندار و نه عدد دیگر متعلق به مسافران است و در هر کوپه برترین سیستم سرمایشی و گرمایشی با قابلیت تنظیم درجه از سوی مسافر، سیستم صوتی و تصویری با هدفون جداگانه، دو نیز تاشو، صندلی و تخت های با کیفیت وجود دارد. برای نهار و شام باید در هنگام خرید بلیط این خدمات را انتخاب کنید. این قطار بوفه هم دارد که می توانید تنقلات و نوشیدنی خود را تهیه کنید و در این قطار سیستم پذیرایی هم موجود است که نوشیدنی گرم با شیرینی است.

قطار پلور سبز

یکی ددیکر از انواع قطار در ایران که چهار ستاره هم است قطار پلور سبز است. قطار پلور سبز یکی دیگر از قطارهای معتبر شرکت رجا است. این قطار در مسیرهای تهران به شیراز، مشهد ، اهواز و اصفهان بسیار فعال است. مسیر تهران به شیراز آن امروزه در بین گردشگرها زبانزد شده است. امکانات قطار پلور سبز است که واگن های ده کوپه ای تشکیل شده است. یک واگن متعلق به مهماندار است و در واقع 36 نفر ظرفیت دارد. در هر واگن بنا به جمعیت دو سرویس بهداشتی واقع شده است و این مورد برای مسافرها یی که به نکات بهداشتی توجه می نمایند مهم است.

قطار پلور سبز مجهز به سیستم تهویه هوا، سیستم سرمایشی و گرمایشی، سیستم صوتی و تصویری است. هر کوپه دارای دو پریز است که کارهای ضروری و شارژ گوشی و لپ تاب را با آن انجام دهید. از دیگر امکانات قطار پلور سبز، رستوران ، بوفه، کتابخانه است. در این قطار هم مهماندارها با چایی و نسکافه به همراه شیرینی از شما پذیرایی می نمایند اما اگر مایلید نهار و یا شام بهره ببرید هزینه آن جداگانه محاسبه می گردد. در قطار پلور سبز وجود ویلچر برای مسافرهای کم توان درنظر گرفته شده است و از دیگر خدمات این قطار است.

قطار نور - انواع قطار در ایران

قطار نور زیر نظر شرکت نورالرضا فعالیت می نماید. شرکت نور الرضا اولین شرکت بخش خصوصی است که مستقیما از سازندگان خارجی وسایل خود را تهیه می نماید. قطار های نور از کوپه های چهار نفره تمیز و مرتب تشکیل شده است . از انواع قطار در ایران محسوب می گردد که چهار ستاره است و امکانات درخوری برای مسافرها در نظر گرفته شده است. دارای صندلی های راحت و منعطف، میز تاشو برای پذیرایی، دو تخت مناسب در بالای قطار، سیستم تهویه مناسب، سیستم صوتی و تصویری همراه با هدفون، پریز برق برای شارژ گوشی و لپ تاب، سیستم سرمایشی و گرمایشی مجهز است. این قطار هم دارای یک رستوران مناسب است و اگر بلیط خود را خدمات شام و نهار دریافت کردید می توانید غذای خود را دریافت کنید. به صورت جداگانه در صورت ظرفیت هم می توانید غذای خود را سفارش دهید.

قطار پرستو

یکی دیگر از انواع قطار در ایران قطار پرستو است. قطار پرستو از انواع قطار شرکت بن ریل ایران است. شرکت راه آهن شرقی بنیاد با نام دیگری به عنوان بن ریل نزدیک به سی سال در حال فعالیت است. قطار پرستو دارای 10 کوپه در هر واگن است و با احتساب یک کوپه برای مهماندار 36 نفر ظرفیت مسافر دارد که برای هر واگن یک سرویس بهداشتی در نظر گرفته شده است. کوپه های پرستو چهار نفره هستند. دارای دستگاه صوتی و تصویری است. البته امروزه با وجود رو تاب و موبایل هوشمند کم تر کسی قصد استفاده از وسایل صوتی و تصویری دارد.

دارای دو پریز برق 220 ولت برای شارژ گوشی و لپ تاب است. دارای دو میز تاشو برای پذیرایی است. اگر بلیط این قطار را بخرید یک پذیرایی رایگان مختصر از آب معدنی، نوشیدنی گرم و کیک دارید. برای صبحانه، نهار و شام آن را هنگام خرید بلیط باید بخرید. در این قطار از شیشه های دو جداره استفاده شده که عایقی برای صدای کم تر باشد. دارای سیستم گرمایشی و سرمایشی به صورت کلی است. این قطار پرستو فقط در مسیر تهران به مشهد و مشهد به تهران فعالیت دارد.

قطار البرز

این قطار که قطار البرز نام دارد زیر نظر شرکت ریلی رجا کار می نماید. یکی از انواع قطار در ایران البرز است که قطار سه ستاره و یا درجه دو نامیده می گردد. خدمات پایه و اولیه در این قطار هم موجود است. این قطار دارای نه کوپه در واگن است که یکی از آن ها متعلق به بوفه است و درواقع با احتساب هر کوپه که چهار نفر ظرفیت آن است حدود 32 نفر ظرفیت دارد. هر کوپه دارای چهار صندلی و چهار تخت است. میز تاشو برای پذیرایی در بین صندلی وجود دارد. سیستم صوتی و تصویری در آن است. اما سیستم سرمایشی و گرمایشی به صورت کلی و سرتاسری در قطار است و شما نمی توانید تنظیم درجه در داخل کوپه داشته باشید.

در هر کوپه پریز برق است که شما در صورت احتیاج برای شارژ وسایل تان از آن بهره ببرید. در ابتدای سفر شما پذیرایی رایگان یکبار از سوی مهماندار قطار دارید که معمولا چایی و یک کیک به همراه آب معدنی است. قطار البرز مجهز به رستوران، بوفه، کتابخانه است.برای خرید صبحانه، نهار، شام پرداخت جداگانه بپردازید .

قطار خلیج فارس

در واقع قطار خلیج فارس از انواع قطار در ایران که سه ستاره دارد محسوب می گردد. این قطار مانند دیگر قطارهای سه ستاره دو درجه به حساب می آیند. هر واگن آن 11 کوپه دارد که چهل نفر ظرفیت مسافر است و هر کدام یک سرویس بهداشتی دارد. دارای سیستم تهویه مناسب و سیستم سرمایشی و گرمایشی کلی است. دارای سیستم صوتی و تصویری و پریز برق است و هم چنین دو میز تاشو برای پذیرایی دارد. قطار خلیج فارس زیر نظر ناوگان ریلی رجا کار می نماید و از تهران به مقصد اصفهان، ارومیه، تبریز، مشهد سرویس رفت و برگشت دارد.

قطار سیمرغ - انواع قطار در ایران

لازم به ذکر است که قطار سیمرغ از انواع قطاردر ایران است که چهار ستاره دارد این قطار زیر نظر شرکت ریلی رجا کار می نماید. در واگن قطار های سیمرغ هفت کوپه برای مسافرها قراردارد و یک کوپه برای مهماندار است. ظرفیت هر واگن 28 نفر است و برای هر واگن یک سرویس بهداشتی تعبیه شده است. به نسبت قطارهایی که هر واگنش چهل و یا شصت نفر ظرفیت دارد یک مزیت محسوب می گردد. چرا که ظرفیت پذیرش افراد کم تری دارد و برای این تعداد سرویس بهداشتی ارزان است. در داخل هر کوپه چهار صندلی وجود دارد. دو تخت در بالا تعبیه شده است. مجهز به سیستم صوتی و تصویری و مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی است.

بدنه کوپه های نیز دارای عایق حرارتی و عایق صدا هستند تا در طول سفر مسافرها آرامش بیشتری داشته باشند. قطار سیمرغ به مسیر های تهران به مشهد و تهران به یزد در رفت و برگشت فعالیت دارد. برای پذیرایی باید از بوفه واگن نوشیدنی و تنقلات را بخرید جدا از آن هم دارای یک رستوران بزرگ و مجهز است.

قطار طوس

قطار طوس یکی دیگر از انواع قطار در ایران است که از قطارهای سه ستاره محسوب می گردد. کیفیت و خدمات این قطار هم خوب است و قیمت مناسب تری نسبت به قطار چهار ستاره و پنج ستاره دارد. قطار طوس زیر نظر شرکت بزرگ رجا کار می نماید. این قطار از واگن های لوکس آلمانی ساخته شده است و در واگن حدود 32 نفر ظرفیت مسافر دارد. واگن های از 8 کوپه چهار نفره است. دارای سیستم تهویه مناسب در هر کوپه،سیستم سرمایشی و گرمایشی و پریز برق 220 ولت است. برای هر واگن یک سرویس بهداشتی تعبیه شده است. قطار طوس مجهز به کتابخانه است. برای غذا به مسافرها هم فقط غذایی کنسروی با هزینه جداگانه ارائه می گردد. قطار طوس یکی از انواع قطارهای شرکت رجا محسوب می گردد.

قطار دلیجان - انواع قطار در ایران

از دیگر انواع قطار در ایران که چهارستاره هم دارد قطار دلیجان است. این قطار هم خدمات خوبی برای مسافرها دارد. قطار از واگن های فرانسوی ساخته شده است. هر واگن دارای 11 کوپه است که 10 مورد متعلق به مسافرها است و چهل نفر ظرفیت دارد. کوپه های آن چهار نفره است. در هر واگن دو سرویس بهداشتی واقع شده است. این قطار هم مجهز به سرویس خواب تمیز، سیستم تهویه مطبوع، بدنه دو لایه و عایق در برابر حرارت صدا، شیشه های دو جداره و سیستم صوتی و تصویری است. این قطار در مسیر تهران به مشهد، تهران به تبریز قزوین به مشهد، سمنان به مشهد در رفت و برگشت دارای فعالیت است.

قطار میلاد - انواع قطار در ایران

جالب است بدانید قطار میلاد از انواع قطار در ایران است که شش تخت دارد و بدون سیستم صوتی و تصویری است. این قطارهای ارزان ایران به شمار میرود. هر واگن 11 کوپه دارد و مجموع شصت نفر ظرفیت مسافر هر کوپه است. در کوپه شش صندلی و شش تخت تعبیه شده است. پذیرایی قطار میلاد آب معدنی است و دارای بوفه و رستوران است که می توانید بهره ببرید. هر واگن هم دو سرویس بهداشتی دارد. سیستم تهویه هوا، سیستم سرمایشی و گرمایشی از امکانات قطار است. وسایل خواب تمیز به هر نفر داده می گردد. قطار میلاد زیر نظر شرکت ریلی رجا کار می نماید.

قطار زاگرس

از انواع قطار در ایران که ارزان قیمت هم به شمار می آید قطار زاگرس است. قطار زاگرس از قطارهای دو درجه سه ستاره است. که هر واگن آن نه کوپه دارد که 54 نفر ظرفیت دارد. یک کوپه هم برای مهماندار است. دو سرویس بهداشتی برای هر واگن است. این قطار برای خانواده های با تعداد بالا و سفرهای دانشجویی مناسب است. در کوپه شش صندلی و شش تخت تعبیه شده است. این قطار هم به سیستم تهویه مطبوع ، سیستم سرمایشی و گرمایشی، ارائه سرویس و لوازم خواب به هر نفر، وجود ویلچر برای افراد کم توان، بوفه و رستوران مجهز است.

قطار زندگی - انواع قطار در ایران

از انواع قطار در ایران که گران قیمت هم محسوب می گردد قطار زندگی است. قطار زندگی از قطار های پنج ستاره با برترین امکانات برای مسافرها است. قطار زندگی زیر نظر ناوگان ریلی رجا کار میکند. تنها قطاری است که برای بچه ها رستوران مخصوص دارد. این قطار مجهز به رستوران مجلل، کتابخانه است. هر واگن نه کوپه دارد و هر کوپه چهار نفر ظرفیت دارد. که ظرفیت مسافر این بار 36نفر استو دارای سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی است. کوپه های قطار به عایق صدا و حرارتی مجهز هستند، پنجره های دو جداره دارند و سیستم سرمایشی و گرمایشی هر کوپه با درجه تنظیم است. دارای سیستم صوتی و تصویری با هدفون است. این قطار یکی از گران ترین قطارهای ایران به شمار میرود.

قطار غزال بنیاد

از انواع قطار در ایران که چهار ستاره هم دارد قطار غزال بنیاد است. هر کوپه چهار نفر ظرفیت دارد و هر واگن ده کوپه دارد که نه عدد آن متعلق به مسافر است و هر واگن یک سرویس بهداشتی دارد. صندلی های با کیفیت، دو نمایشگر صوتی و تصویری با هدفون حداگانه، دو میز تاشو، پریز برق 220 ولن، پنجره های دو جداره و کوپه ای مجهز به عایق صوتی و حرارتی، سیستم سرمایشی و گرمایشی از امکانات قطار غزال بنیاد است. این قطار زیر نظر دو شرکت بن و رجا در حال فعالیت است و از قطارهای معروف چهار ستاره ایران است.

سخن آخر درباره انواع قطار در ایران

در این مقاله انواع قطار در ایران معرفی گردید. هنگام خرید بلیط قطار از مجله خبری به نام قطار و شرکت ریلی توجه کنید و سپس بلیط مورد نظرتان را بخرید نوع و کیفیت قطار در طول سفر برای مسافرها مهم است.

منبع: الی گشت

به "انواع قطار در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع قطار در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید