افزایش 33 درصدی زباله های الکترونیک دنیا، زباله هایی معادل 200 آسمانخراش 100 طبقه

به گزارش مجله خبری، این پیش بینی بر اساس اطلاعاتی که توسط سازمانهایی از جمله سازمان ملل، دولتها و سازمانهای غیر دولتی و علمی در ائتلافی تحت عنوان ابتکار عمل حل مشکل زباله های الکترونیک ارائه شده تأکید نموده است که فراوری زباله های الکترونیک ظرف 5 سال آینده با پیشگامی آمریکا و چین افزایش می یابد. این ابتکار عمل نقشه ای را از زباله های الکترونیک جهان تهیه نموده است.

افزایش 33 درصدی زباله های الکترونیک دنیا، زباله هایی معادل 200 آسمانخراش 100 طبقه

تا به امروز دسترسی به اطلاعات جامع درباره زباله های الکترونیک جهان کار دشواری تلقی می شد و تعریف کشورهای مختلف از زباله الکترونیکی بسیار متغیر است. برای مثال ایالات متحده آمریکا تنها وسایل الکترونیک مصرفی چون تلویزیون و رایانه ها را در این مقوله قرار می دهد اما کشورهای اروپایی هرآنچه که دارای باطری و یا سیم برق بوده را در مقوله زباله الکترونیک قرار می دهند.

رودیگر کوهر از دانشگاه سازمان ملل در آلمان و دبیر اجرایی این ابتکار عمل به اشاره به تنوع تعریف از زباله الکترونیک، دلیل ارائه این نقشه را همین موضوع دانست و گفت: این نخستین بار است که ما اطلاعاتی برای مقایسه عرضه می کنیم. این نقشه مقیاس موضوع را در سطح ملی معین می نماید از این رو سیاستگذاران نسبت به این موضوع آگاهی بیشتری یافته و اقدام در راستای آن را آنالیز می نمایند.

این نقشه تعامل اطلاعات 184 کشور جهان را با حجم تقریبی تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی نشان می دهد که وارد بازار شده و همچنین نشان داده است که این تجهیزات انتها چه میزان زباله الکترونیک فراوری می نمایند. این اطلاعات به دولتها و شرکتها یاری می نماید حجم زباله الکترونیک خود را کنترل نمایند.

سال گذشته در جهان 54 میلیون تن محصولات الکترونیک و الکتریک استفاده شده، فراوری شد که این امر به طور کلی معادل 20 کیلوگرم به ازای هر یک نفر از هفت میلیارد نفری است که روی سیاره زمین زندگی می نمایند.

این گروه پیش بینی نموده است که تا سال 2017، میزان زباله های الکترونیک جهان 33 درصد افزایش می یابد و میزان آن به 72 میلیون تن می رسد. این میزان 11 برابر اندازه هرم بزرگ جیزه در مصر است.

چین درحال حاضر پیشرو در فراوری تجهیزات الکترونیک و الکتریک است. این کشور در سال 2012 حدود 12.2 میلیون تن زباله الکترونیک فراوری نموده است و پس از آن آمریکا با 11 میلیون تن زباله الکترونیک در ردیف دوم قرار می گیرد.

این جدول همچنین 10 مقصد اول برای زباله های الکترونیک را نیز منتشر نموده است.

ردیف 10 مقصد اول زباله های الکترونیک جهان
تلویزیونها رایانه ها مونیتورها تلفنهای همراه
1 مکزیک هنگ کنگ مکزیک هنگ کنگ
2 ونزوئلا امارات متحده عربی چین پاراگوئه
3 پاراگوئه لبنان کانادا گواتمالا
4 چین کانادا ونزوئلا پاناما
5 کانادا آرژانتین کلمبیا پرو
6 هنگ کنگ شیلی مصر کلمبیا
7 کاستاریکا مکزیک شیلی مکزیک
8 برزیل ایتالیا اکوادور ونزوئلا
9 شیلی بولیوی بولوی شیلی
10 آرژانتین بریتانیا هنگ کنگ بولیوی
منبع: خبرگزاری مهر

به "افزایش 33 درصدی زباله های الکترونیک دنیا، زباله هایی معادل 200 آسمانخراش 100 طبقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 33 درصدی زباله های الکترونیک دنیا، زباله هایی معادل 200 آسمانخراش 100 طبقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید