مقرون به صرفه ترین شاسی بلند های فعلی کدامند؟
به گزارش مجله خبری، خبرنگاران- مقرون به صرفه ترین شاسی بلند های فعلی ترکیبی از مدل های دست دوم و خارج شده از خط فراوری را تشکیل می دهند. دست کم 10 شاسی بلند زیر نیم میلیارد در خیابان ها وجود دارد که اغلبشان محصولات چینی محسوب می شوند و نیسان پاترول های معروف که فراوریشان تقریبا دو دهه پیش متوقف شد، مقرون به صرفه ترین گزینه است. عرضه محدود، لوازم مصرفی گران قیمت، کیفیت پایین قطعات و فضای کوچک اتاق، جزو ایراد های مشترک خیلی از آن ها به حساب می آیند.
1- قیمت منصفانه نیسان پاترول دو در مدل 82 با فرض بدنه و شرایط فنی سالم تقریبا 350 میلیون تومان است، اما در بازار مدل های دست دوم کف قیمت مدل های قدیمی تر به حدود 110 تا 120 میلیون تومان می رسد. مثل فروشنده مدل 70 که پاترول دو در را به نام دوررنگ و با قیمت 125 میلیون تومان آگهی نموده است. پاترول های دو در و چهار در که فراوریشان اوایل دهه 80 به انتها رسید، مقرون به صرفه ترین شاسی بلند فعلی به حساب می آیند.
2- لیفان X60 دنده ای پنج سال پیش از خط فراوری خارج شد و الان نمونه های صفرکیلومتر آن در دسترس نیست. کرمان موتور سال 96 فراوری لیفان X60 دنده ای را متوقف کرد و سال 97 همین اتفاق برای نسخه های اتوماتیک لیفان X60 رخ داد. البته در لیست مقرون به صرفه ترین شاسی بلند های فعلی منظورمان لیفان X60 دنده ای است. خرید نخستین مدل های لیفان X60 یعنی آن هایی که در سال 91 و 92 مونتاژ شدند حداقل 250 میلیون تومان هزینه دارد و مدل های فراوری شده در سال های 95 و 96 نهایتا 420 تا 430 میلیون تومان آگهی می شوند.
3- ام وی ام X33 می تواند سومین شاسی بلند مقرون به صرفه قیمت فعلی باشد به شرطی که درباره نسخه های دند ه ای آن صحبت کنیم. فراوری هر دو نسخه ام وی ام X33 سال 95 متوقف شد و مدیران خودرو از سال 1400 ام وی ام X33s را روانه بازار نموده است. الان امکان خرید ام وی ام X33 دنده ای دست دوم با کمتر از 300 میلیون تومان وجود دارد و بعضی از فروشنده های مدل های فراوری شده در اوایل دهه 90 بازه 260 تا 290 میلیون تومان را برای فروش در درنظر گرفته اند.
4- چانگان CS35 یکی از مقرون به صرفه ترین شاسی بلند های صفرکیلومتر فعلی است. مدلی که مونتاژ آن سال 98 متوقف شد و الان همان مدل های صفرکیلومتر را نزدیک 650 میلیون تومان معامله می نمایند. سال 95 نخستین مدل های مونتاژی چانگان CS35 وارد بازار شدند و الان چنین مدل هایی را می گردد با کمتر از نیم میلیارد پیدا کرد. مثل فروشنده مدل 96 که رقم 450 میلیون تومان را برای فروش درنظر گرفته و در معرفی خودرو به کارکرد 110 هزار کیلومتری و چند لکه رنگ روی بدنه اشاره نموده است.
5- سانگ یانگ موسو اوایل دهه 80 وارد ایران شد و تا سال 88 فراوری آن ادامه داشت. این خودرو با دو موتور شش سیلندر 3.2 لیتری و 4 سیلندر 2.3 لیتری و با دو نوع گیربکس اتوماتیک و دستی در ایران فراوری می شد و الان امکان خرید آن با بودجه کمتر از 400 میلیون وجود دارد هر چند که فعالان بازار خودرو استهلاک بالا و هزینه بالای نگهداری را جزو نقاط ضعف آن می دانند.
6- سابرینا بایک یکی از مقرون به صرفه ترین هاچ بک های فعلی در ایران است و از همین خانواده بایک X25 در لیست مقرون به صرفه ترین شاسی بلند ها قرار می گیرد. رقم 580 میلیونی آن مربوط به مدل های صفرکیلومتری می گردد که سال 98 فراوری شده اند. سابرینا X25 مدت زیادی در خط فراوری نبود و مونتاژش سال 97 کلید خورده بود. در بازار، مدل های دست دوم سابرینا X25 را می گردد با کمتر از 400 میلیون تومان پیدا کرد.
7- X22 بعد از X33 دومین عضو ام وی ام در لیست مقرون به صرفه ترین شاسی بلند ها به شمار میرود. مدیران خودرو، نسخه های دنده ای اسپرت لاکچری را 487 میلیون تومان و در بازار آزاد همین مدل را نزدیک 550 میلیون تومان معامله می نمایند. به جز نسخه های دنده ای، قیمت ام وی ام X22 اتوماتیک در کارخانه 581 میلیون و در بازار 620 میلیون تومان است.
8- هاوال M4 محصولی از گریت وال است که سابقه زیادی در بازار ایران ندارد. دیارخودرو مدل های محدودی از هاوال M4 را به عنوان یکی از پنج محصول پرفروش چین در سال 2013، در سال 2015 روانه بازار کرد و در سال های 96 و 97 نسخه های مونتاژی آن به بازار تزریق شد. همان مدل های وارداتی را می گردد با کمتر از 400 میلیون تومان پیدا کرد. مثل فروشنده ای که مدل 2015 را با کارکرد 230 هزارکیلومتر، 357 میلیون تومان می فروشد. آنالیز آگهی ها نشان می دهد قیمت مدل های تمیز تر به 450 تا 460 میلیون تومان می رسد.
9- لندمارک V7 نسبت به رقبای چینی خود تا حدودی عملکرد فنی بهتری نشان می دهد، اما ایراد هایی مثل مصرف سوخت بالا و عرضه محدود دارد. گروه بهمن سال 93 تا 95 لند مارک V7 را به عنوان سومین شاسی بلند چینی وارد بازار کرد و الان همان مدل ها را تقریبا در بازه 470 تا 600 میلیون تومان دست به دست می نمایند. یکی از گران ترین مدل ها را دقیقا با قیمت 600 میلیون تومان آگهی نموده اند. کارکرد آن 170 هزارکیلومتر است و فروشنده مدعی شده این مدل هیچ ایراد فنی و بدنی ندارد.
10- قیمت سوزوکی ویتار اتوماتیک صفرکیلومتر به مرز یک میلیارد و 800 میلیون تومان نزدیک شده، اما نسخه های دنده ای دست دوم را می گردد حدود 500 میلیون تومان خرید. در تهران فروشنده سوزوکی ویتارا مدل 2007 رقم 1480 میلیون تومان را در نظر گرفته و کارکرد خودرو تقریبا 230 هزار کیلومتر است. 15 سال پیش نسخه های سوزوکی ویتار با موتور دو لیتری وارد ایران شدند و ایرانخودرو اواخر دهه 80 سراغ مونتاژ نسخه های مجهز به موتور 2.4 لیتری رفت.
منبع: فرارو