10 انیمیشن برتر پیکسار که به لحاظ بصری خیره کننده اند

به گزارش مجله خبری، بر کسی پوشیده نیست که پیکسار یکی از برترین استودیوهای انیمیشن سازی تمام دوران است و به طور مداوم و همچنان قادر به ساخت و فراوری فیلم هایی است که از همه لحاظ فوق العاده اند. این کمپانی اواسط دهه 1990 به معروفیت رسید و با ساخت قسمت اول فرنچایز داستان اسباب بازی - اولین فیلم بلندی که تماماً با جلوه های کامپیوتری ساخته شد - در حوزه انیمیشن پیشرفت کرد و تحولی را در دنیای انیمیشن سازی به راه انداخت. این فیلم به خصوص تحولی را در شکل ظاهری فیلم های انیمیشن و همین طور کاری که فیلمسازان می توانند در این حوزه انجام دهند، به پا کرد و شروعی بود برای مجموعه ای از فیلم های انیمیشن برتر پیکسار که خاطرات خوشی را برای مخاطبان انیمیشن رقم زدند.

10 انیمیشن برتر پیکسار که به لحاظ بصری خیره کننده اند

استودیو پیکسار فیلم های کلاسیک زیادی ساخته است که به دلایلی فراتر از انیمیشن بودنشان پیش مخاطبان محبوب هستند، اما همه این آثار لزوماً به لحاظ فیلمنامه، ریتم و خلاقیت به یک میزان خوب نبوده اند. با این حال، پیکسار همواره وقتی پای جلوه های بصری به میان می آید، کارش را خوب انجام داده و معیناً به نظر می رسد که سطح جزئیات و وضوح بصری را با هر فیلم بهبود بخشیده است. فیلم های که اینجا لیست شده اند، لزوماً برترین فیلم های این استودیو نیستند (اگرچه بسیاری شان فوق العاده اند)، اما فیلم هایی هستند که نشان می دهند پیکسار تا چه حد در خلق تصاویری خیره نماینده و پیشگامانه به مدت تقریباً سی سال اخیر پیشرفت داشته و به درجه استادی رسیده است.

10. داستان اسباب بازی 3 (Toy Story 3)

  • سال اکران: 2010
  • کارگردان: لی آنکریچ
  • بازیگران: تام هنکس، تیم آلن، جون کیوسک، ند بیتی، دان ریکلس، مایکل کیتون، والاس شاون، جان راتزنبرگر، استل هریس، جودی بنسون، بلیک کلارک
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 98 از 100

سه فیلم اصلی داستان اسباب بازی همگی شگفت انگیزند، و در مجموع یکی از بزرگ ترین سه گانه های تاریخ سینما را ثبت نموده اند (اگرچه از سال 2010، مسلماً چهارمین فیلم این فرنچایزز به میزان قبلی ها شگفت انگیز نبوده است). از میان سه فیلم کلاسیک داستان اسباب بازی، داستان اسباب بازی 3 به لحاظ بصری یک مزیت غیرمنصفانه دارد؛ این فیلم جدیدتر از دو فیلم دیگر است که در دهه 1990 ساخته شدند، بنابراین خواه ناخواه به لحاظ بصری پیشرفته تر است، چرا که امکانات پیشرفته تری برای فراوری انیمیشن داشته است.

بدین شکل، فصل انتهای تلخ و شیرین و بسیار سرگرم نماینده سه گانه محبوب داستان اسباب بازی از نظر بصری نیز دیدنی ترین است، و در مقایسه با شخصیت ها و جهانی آن ها با قسمت اصلی محصول 1995 حیرت انگیز است. قسمت اول و دوم را می توان از نظر بصری در زمان خود شگفت انگیز ارزیابی کرد، اما از نظر فنی، به نظر می رسد داستان اسباب بازی 3 از دو قسمت دیگر بهتر است.

9. درون بیرون (Inside Out)

  • سال اکران: 2015
  • کارگردان: پیت داکتر
  • بازیگران: امی پولر، فیلیس اسمیت، بیل هیدر، لویس بلک، میندی کالینگ، دایان لین، کایل مک لاکلن، جان راتزنبرگر
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 98 از 100

درون بیرون فضایی منحصربه فرد دارد؛ به قدری که با خودت فکر می کنی چگونه در وهله نخست اصلاً چنین ایده ای به فکر کسی رسیده است. بیشتر فیلم درون فکر دختربچه ای یازده ساله به نام رایلی می گذرد و احساسات بنیادین او مثل شادی، غم، خشم و ترس را که دارند سعی می نمایند با هم همکاری نمایند تا رایلی بتواند مرحله ای سخت در زندگی اش، نقل مکان با خانواده اش از مینه سوتان به سان فرانسیسکو را راحت پشت سر بگذارد.

بدیهی است که وقتی قصه درون فکر شخصی می گذرد، باید تخیل و خلاقیت دخیل باشد؛ طبیعی است که به تصویر کشیدن تصور و نگاه یک شخص به جهانی واقعی رنگارنگ و خارق العاده و به لحاظ بصری متنوع باشد.از رنگ ها گرفته تا تغییر در سبک هنری تا شخصیت های خلاقانه که احساسات و سایر مفاهیم درونی را نشان می دهند، این انیمیشن برتر پیکسار از ابتدا تا خاتمه خیره نماینده است.

8. وال ئی (WALL-E)

  • سال اکران: 2008
  • کارگردان: اندرو استنتون
  • بازیگران: بن برت، الیزا نایت، سیگورنی ویور، جف نگارخانهن، فرد ویلارد، جان رتزنبرگر، کتی ناجیمی، جس هارنل
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 95 از 100

وال ئی فیلمی بود که این سؤال را بیان کرد که پیکسار چه چیزی می تواند به ژانر علمی تخیلی اضافه کند، که معین شد چیزهای زیادی. شاید بتوان گفت که این انیمیشن برتر پیکسار یکی از برترین فیلم های علمی تخیلی تمام دوران است. فیلم در آینده ای اتفاق می افتد که در آن یک ربات جمع آوری زباله کوچک می تواند به قهرمانی دور از انتظار تبدیل گردد که بتواند نسل بشر را - که سال هاست در فضا سرگردان است - به زمین بازگرداند؛ زمینی که به علت آلودگی رها شده بود.

وال ئی باید از نظر بصری کوبنده و بی کم و کاست می بود، چرا که پرده اول فیلم عمدتاً بدون دیالوگ است و بنابراین، بخش زیادی از روایت قصه باید تنها به وسیله انیمیشن انجام می شد. فیلم در بخش بسیار پیروز و فوق العاده است، و حتی بعد از ورود انسان ها به تصویر هم زیبا می ماند.

7. بالا (UP)

  • سال اکران: 2009
  • کارگردان: پیت داکتر
  • بازیگران: اد اسنر، کریستوفر پلامر، جردن ناگای، باب پترسون، دلروی لیندو
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 98 از 100

پیکسار بعد از رفتن به فضا برای وال ئی در سال 2008، سال 2009 با بالا همه چیز را به زمین بازگرداند، اگرچه نتیجه کار از نظر بصری از فیلم قبلی چیزی کم که نداشت، به همان میزان دیدنیی بود. بالا یک داستان ماجراجویی احساسی و دلچسب دارد که داستان پیرمردی را روایت می نماید که به سفری بلندپروازانه به امریکای جنوبی می رود؛ کاری که همواره می خواست با همسر مرحومش انجام دهد.

احتمالاً هیچ فیلمی از پیکسار وجود ندارد که بتوان آن ها را غیر رنگارنگ توصیف کرد، با این حال، وقتی صحبت از نمایش رنگ های متنوع روی صفحه نمایش به میان می آید، این انیمیشن برتر پیکسار چند قدم از محصولات دیگر این استودیو فراتر می رود. فیلم روشن است و طراوت و سرزندگی جنگل های امریکای جنوبی - که اغلب از آسمان دیده می شوند - هنوز تا به امروز شگفت انگیز به نظر می رسد.

6. در جست وجوی نمو (Finding Nemo)

  • سال اکران: 2003
  • کارگردان: اندرو استنتون، لی آنکریچ
  • بازیگران: آلبرت بروکس، الن دی جنرس، الکساندر گلد، ویلم دفو
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 99 از 100

قبل از سال 2003، هر چیزی که پیکسار ارائه می کرد، خوب به نظر می رسید، و آن فیلم های قبلی را هنوز هم می توان به خاطر فراتر از مرزها رفتنشان تحسین کرد، حتی اگر برخی محدودیت ها وقتی با چشم های مدرن دیدن می شوند قابل مشاهده باشند. با این حال، این در جست وجوی نمو است که در نهایت نشان دهنده گامی به جلو بود؛ گامی که آن قدر بزرگ بود که این انیمیشن برتر پیکسار را جادوانه کند.

تنها از منظر بصری، در جست وجوی نمو یک سر و گردن بالاتر از کوشش های قبلی پیکسار نهاده شد؛ با زندگی زیر آبی که به تصویر کشید که در هیچ فیلم دیگری، چه انیمیشنی چه لایو اکشن، به این میزان رنگارنگ یا بهتر از آنچه در اینجا دیده می گردد، نبود. فکر کردن به اینکه چیزی با این جلوه های بصری فوق العاده در سال 2003 منتشر شده، حیرت انگیز است (اینکه یک داستان ماجراجویی/پدر و پسری فوق العاده را هم روایت می نماید، آن را به یک کلاسیک تبدیل می نماید).

5. راتاتویی (Ratatouille)

  • سال اکران: 2007
  • کارگردان: برد برد
  • بازیگران: پاتن اسوالت، لو رومانو، پیتر سون، برد گرت، پیتر اوتول
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 96 از 100

راتاتویی شاید اولین فیلم پیکسار باشد که به طرز باورپذیری تصویری واقعی و قابل استناد از یک مکان واقعی خلق نموده و تقریباً تمام داستان خود را در آن قرار داده است. به جز یک استثنای قابل توجه از یک فیلم اکران سال 2004 (که در ادامه بیشتر در خصوص آن شرح خواهیم داد)، پیکسار به طور کلی از داشتن شخصیت های انسانی متعدد در آثارش اجتناب کرد، و حتی در انیمیشن در جست وجوی نمو که داستانش در اطراف سیدنی می گذشت، بخش زیادی از خودِ شهر را نشان نداد (ترجیح داد زیر آب بماند).

به این ترتیب، راتاتویی به خاطر تصویر بسیار تأثیرگذاری که از شهر پاریس به نمایش می گذارد و بعلاوه داشتن شخصیت های انسانی متعدد با طراحی هایی که زیاد عجیب و غریب نیستند و دیدنیشان سخت نیست، اثری متمایز است (مثلاً باید پذیرفت که دیدنی شخصیت های انسانی داستان اسبا ب بازی واقعاً، حداقل حالا دیگر، سخت است؛ شاید برای دوران خودش خوب بود). راتاتویی ترکیبی عالی از انیمیشن اغراق شده و واقعگرایانه (بر اساس استانداردهای پیکسار) دارد و ثابت می نماید که یک ظرافت بصری تمام عیار است.

4. شگفت انگیزان (The Incredibles)

  • سال اکران: 2004
  • کارگردان: برد برد
  • بازیگران: کریگ تی. نلسن، هالی هانتر، سارا واول، اسپنسر فاکس، جیسون لی، ساموئل ال. جکسون، الیزابت پنیا، برد برد
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 97 از 100

برد برد کارگردان انیمیشن راتاتویی بود و در سال 2004 فیلم شگفت انگیزان را نیز کارگردانی کرد. از نظر فنی، این اولین فیلم پیکسار بود که شخصیت هایی عمدتاً انسانی داشت، اما به این علت که در واقعیتی ساختگی (و شهر خیالی متروویل) اتفاق می افتد، با فضا و زیبایی شناسی اغراق شده ی قابل باورش پیروز می گردد که در نگاه مخاطب غیرطبیعی به نظر نرسد.

فیلم محدودیت هایی را که انیمیشن های کامپیوتری در سال 2004 هنوز داشت، به خوبی تشخیص می دهد و بنابراین تصمیم عاقلانه ای می گیرد تا از کوشش برای واقعی جلوه دادن چیزها اجتناب کند. بعلاوه به فیلم اجازه می دهد تا در سکانس های اکشن ابرقهرمانی هیجان انگیزتر افراط کند، و اگرچه بر اساس یک کتاب کمیک ساخته نشده است، فیلم کاملاً پیروز می گردد سبک و فضای کتاب های کمیک کلاسیک را به مخاطب القا کند.

3. روح (Soul)

  • سال اکران: 2020
  • کارگردان: پیت داکتر
  • بازیگران: جیمی فاکس، تینا فی، گراهام نورتون، ریچل هاوس، آلیس براگا، ریچارد آیوادی، فیلیسیا رشاد، دانل راولینگز، کوئستلاو، آنجلا باست، فورچون فیمستر
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 95 از 100

با توجه به اینکه روح و درون بیرون هر دو مفاهیم انتزاعی شان را به شکلی بصری فوق العاده و خلاقانه و به راحتی قابل درک به تصویر می کشند، تعجب آور نیست که کارگردان هر دو فیلم یک نفر باشد. روح بی آنکه خیلی از درون بیرون فاصله داشته یا شبیهش باشد هم مخاطب را تحت تأثیر قرار می دهد، با داستانی که روح ها را مستقل از بدنشان به عنوان شخصیت های فیلم به تصویر می کشد.

این انیمیشن برتر پیکسار حتی انتزاعی تر و متافیزیکی تر از درون بیرون هممی گردد، و بعلاوه به علت ترکیب آن جلوه های بصری منحصربه فرد با تصویری تقریباً واقعی از شهر نیویورک اثر متمایزی است. همه این ها جهانی را در فیلم با آن شخصیت های غیرمعمول با طراحی های دوست داشتنی و خلاقانه اش خلق نموده است که هم زیبا به نظر می رسد و هم احساس آشنایی به مخاطب می دهد، انگار که پیش از این در این جهان زندگی نموده است.

2. کوکو (Coco)

  • سال اکران: 2017
  • کارگردان: لی آنکریچ
  • بازیگران: آنتونی گونزالس، گائل گارسیا برنال، بنجامین برت، آلانا اوباک، رینی ویکتور، آنا اوفلیا مورگیا، ادوارد جیمز آلموس
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 97 از 100

کوکو یکی دیگر از فیلم های پیکسار است که هدف آن انتقال مخاطبان به جهانیی منحصر به فرد و متفاوت از جهانیی است که با آن آشنا هستند و این کار را در اینجا با سبک و رنگی خیره نماینده انجام می دهد. بخش زیادی از فیلم در سرزمین مردگان (یا زندگی پس از مرگ) اتفاق می افتد؛ پسر جوانی که علاقه مند به موسیقی است اما خانواده اش با اینکه او موسیقی را پیگیری کند، مخالفند، به طور تصادفی به جهانی مردگان منتقل می گردد و باید کاری کند تا با یاری بستگان متوفی خود به سرزمین زنده ها بازگردد.

با توجه به اینکه کوکو یکی از اشک آوران انیمیشن های پیکسار است، با انتها بندی ای بسیار قدرتمند، شاید برای برخی مخاطبان سخت باشد که جلوه های بصری آن را از پشت چشمان اشکبار درک نمایند. با این حال، جلوه های بصری این انیمیشن برتر پیکسار حتی با لحظات احساسی سنگین و در عین حال ضروری کار می نمایند؛ هر دو جنبه فیلم زیباست و همین کوکو یکی از برترین کوشش های استودیو در سال های اخیر است.

1. بنیادین (Elemental)

  • سال اکران: 2023
  • کارگردان: پیتر سون
  • بازیگران: لیا لوئیس، مامودو اثی
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 76 از 100

مسلماً، بنیادین حتی با استانداردهای خروجی استودیوی پیکسار در سال های 2010/ اوایل دهه 2020 (که یقیناً به میزان محصولات این کمپانی در بخش زیادی از دهه 2000 عالی نبوده است) برترین فیلم پیکسار نبوده است. با این حال، عموماً توافق بر این است که حتی اگر داستان و شخصیت ها در برخی موارد دچار تزلزل شوند، این انیمیشن برتر پیکسار حداقل از نظر بصری نفس گیر است.

در این فیلم عناصر طبیعی به شخصیت های انسانی تبدیل شده اند که در نهایت چیزی شبیه به یک کمدی رمانتیک است. انیمیشنی که برای جان بخشیدن به این شخصیت ها - و نشان دادن جهانیی که در آن زندگی می نمایند - چشمگیر است، و با توجه به در پخش آن که از پیشرفته ترین فناوری ها استفاده شده است، به راحتی می توان از جلوه های بصری بنیادین را تحسین کرد، حتی اگر باقی عناصر و ویژگی های فیلم چندان شاخص نباشند.

منبع: collider

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 انیمیشن برتر پیکسار که به لحاظ بصری خیره کننده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 انیمیشن برتر پیکسار که به لحاظ بصری خیره کننده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید