چرا هوش مصنوعی نمی تواند با انسان رقابت کند؟

به گزارش مجله خبری، ربات های هوش مصنوعی می توانند شطرنج بازی نمایند، اما هنوز نمی توانند واقعاً احساس خود را برای برد یا باخت بیان نمایند. مکالمات شبیه سازی شده با عبارات مبتنی بر الگوریتم و دستور زبان به ربات های چت ظرفیت بینش یا همدلی انسانی را نمی دهد.

چرا هوش مصنوعی نمی تواند با انسان رقابت کند؟

به گزارش سایکولوژی تودی، شاید به همین علت است که بعضی از افراد از هوش مصنوعی می ترسند یا حداقل به نظر می رسد مطمئن نیستند که آیا هوش مصنوعی ما را نجات می دهد یا نابود می نماید.

انسان ها در مراحلی رشد می نمایند که دیگران بر روی آن تاثیر گذارند

برای القای ارزش ها و اخلاق در هوش مصنوعی، برنامه نویسان ممکن است سعی نمایند از روشی که بچه ها یاد می گیرند و مفاهیم درست و غلط را توسعه می دهند، تقلید نمایند. به نظر می رسد که تفکر بچه ها در مراحلی ظاهر می گردد و گاهی اوقات دچار جهش های فکری قابل توجهی می گردد. سال ها طول می کشد تا بچه ها تفکر بزرگسالانه، هوش هیجانی، نظریه فکر و فراشناخت را تکامل دهند.

مهم تر از همه، انسان ها در بستر والدین، معلمان، همسالان و دیگرانی که رفتار های کمکی خود را با سطح و ظرفیت هر کودک تنظیم می نمایند یاد می گیرند. آیا حتی باید انتظار داشته باشیم که هوش مصنوعی مانند یک انسان فکر کند یا زمانی که آن ها برای یادگیری تدریجی، مرحله ای و با راهنمایی انسان برنامه ریزی نشده اند، روزی همدلی نشان دهد؟ آیا می توانیم انتظار داشته باشیم که هوش مصنوعی ارزش ها، همدلی یا اخلاقیات را بیاموزد، مگر اینکه ربات ها به دقت به وسیله دیگران راهنمایی شوند تا مانند بچه ها انسان از لحاظ شناختی رشد نمایند.

علاوه بر این، انسان ها دارای کنجکاوی طبیعی منحصر به فردی هستند. بچه ها به طور مداوم مشتاق دانستن بیشتر هستند و در کوشش برای کشف و درک دنیا و خود هستند. بنابراین، برنامه ریزی ساده ماشین ها برای یادگیری کافی نیست.

ما بعلاوه باید به هوش مصنوعی یک کنجکاوی ذاتی بدهیم. برنامه نویسان در حال حاضر بر روی مدل های یادگیری عمیق کار می نمایند تا به طور مداوم هوش مصنوعی را با الگوریتم های الهام گرفته از ساختار عصب شناختی انسان بهبود بخشند.

اگر ماشین های هوش مصنوعی می خواهند اخلاق، همدلی، وجدان یا ارزش های اخلاقی داشته باشند، باید خودشان به موجوداتی اخلاقی با بازدهی بالا تبدیل شوند.

همدلی، مهربانی و شفقت از کجا می آید؟ آیا به صورت فطری است؟ به احتمال زیاد ارزش ها و اخلاقیات خود را به وسیله تجربه زندگی به دست آورده اید. شاید هوش مصنوعی باید به وسیله تجربه و راهنمایی تدریجی، بیشتر به روشی که انسان ها انجام می دهند، به استدلال اخلاقی بالاتری برسند؟

برای ایجاد هوش مصنوعی اخلاقی، یادگیرندگان ماشینی باید به تدریج و در مراحلی رشد نمایند، به طوری که بزرگسالان و اخلاق شناسان هوش مصنوعی را به همان روشی که والدین یا معلم تکامل اخلاقی کودک را راهنمایی می نمایند، راهنمایی می نمایند.

این زمان می برد. نسل بعدی هوش مصنوعی به آموزش فراتر از زبان شناسی و ترکیب داده ها احتیاج دارد. ما باید به هوش مصنوعی آموزش دهیم که از قواعد کلمات و نحو فراتر رود، به طوری که نسل بعدی هوش مصنوعی درست و غلط را یاد بگیرد.

منبع: فرارو

به "چرا هوش مصنوعی نمی تواند با انسان رقابت کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا هوش مصنوعی نمی تواند با انسان رقابت کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید