خبرنگاران وزیر علوم: گردهمایی ریاضی در کاشان تبادلات بین المللی به همراه دارد

به گزارش مجله خبری، کاشان - خبرنگاران - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور پیامی به گردهمایی بین المللی ریاضی ایران در کاشان تاکید نمود: این گردهمایی ها هم افزایی علمی، پویایی، تبادل اندیشه های نو، تبادلات بین المللی و در نتیجه رونق علوم ریاضی را به دنبال دارد.

خبرنگاران وزیر علوم: گردهمایی ریاضی در کاشان تبادلات بین المللی به همراه دارد

پنجاه و یکمین گردهمایی بین المللی ریاضی، مهم ترین رویداد علمی ریاضیات ایران از 27 بهمن تا اول اسفند با توجه به شرایط کرونایی به طور مجازی در دانشگاه کاشان برگزار می گردد.

به گزارش مجله خبری، منصور غلامی با ارسال پیغامی به این گردهمایی نوشت: دانشگاه کاشان واقع در این شهر خاستگاه غیاث الدین جمشیدهاست، یکی از دانشگاه های پیروز کشور، به ویژه در ریاضی و علوم پایه بوده است.

وی ادامه داد: گرچه مجازی برگزار شدن پنجاه و یکمین گردهمایی ریاضی ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا، فرصت گرد هم آمدن را از ما گرفت اما در عین حال فرصت های جدیدی را ایجاد کرد و ما پیروز شدیم جمع قابل توجهی از دانشمندان در زمینه های مختلف ریاضی را در این گردهمایی داشته باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار امیدواری کرد که برگزاری این کردهمایی عظیم که شاید به عنوان نخستین کنفرانس مجازی با این وسعت باشد، اندوخته ای برای استفاده فضای مجازی و برگزاری رویدادهای عظیم با محتوای بیشتر در مرکزهای علمی کشور محسوب گردد.

وی یکی از گرایش های اصلی ریاضی یعنی جبر را از دستاوردهای ریاضی دانان مسلمان و به خصوص ایرانیان دانست و ادامه داد: در دوران تمدن باشکوه اسلامی زمانی که فردی از دنیا می رفت به دلیل قوانین جامع و در عین حال پیچیده شرع مقدس اسلام در خصوص ارث، گاهی بازماندگان دچار تنش و اختلاف می شدند. موسی خوارزمی برای حل این مشکل به حل معادلات درجه اول پرداخت و از این طریق به جبر رسید.

در پیغام وزیر علوم، تحقیقات فناوری همچنین آمده است: معماران مسلمان به دلیل تحریم مجسمه سازی برای زیبایی بناها به هندسه اسلامی و نقش و نگارهای جذاب به یاری شکل های هندسه ریاضی پرداختند. ابولفا بوزجانی از آن دسته دانشمندانی بود که زندگی خود را وقف چنین مسایلی کرد و ساختن نقوش هندسی که بعدها در حرم های مطهر امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و سایر مکان های مقدس یافت می شوند، حاصل این نگاه به هندسه است.

غلامی افزود: غیاث الدین جمشید کاشانی عمر خود را در محاسبات ریاضی گذراند، وی محاسبات خود را با چنان دقتی انجام می داد که الکندی مورخ مشهور، غیاث الدین جمشید را کامپیوتر قرن پانزدهم نامید، وی عدد پی را تا 16 رقم اعشار صحیح و سینوس یک درجه را تا 11 رقم اعشار صحیح محاسبه کرد.

در ادامه این پیغام آمده است: هدف غیاث الدین از این محاسبات، مسایلی در معماری شهر کاشان بود؛ در واقع وی برای محاسبات سردرها و قبه ها به این محاسبات رسید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: در سال های اخیر نیز ریاضی دانانی چون مریم میرزاخانی نقش بسزایی در عرصه ریاضی دنیا و افتخارآفرینی برای جامعه علمی کشور ایران ایفا کردند.

میرزاخانی نخستین ایرانی و اولین زنی است که به دریافت جایزه فیلدز (Fields Medal) مفتخر شد.

در پنجاه و یکمین گردهمایی بین المللی ریاضی ایران محققان و دانشمندان برجسته ریاضی از دانشگاه های ایران شامل شهید چمران، دانشگاه شهید بهشتی، صنعتی شریف، دانشگاه تهران و اصفهان و کشورهای آمریکا، ایتالیا، کانادا، روسیه، هلند، فرانسه، سوییس، آرژانتین، چین، صربستان، کروواسی، ترکیه، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، عمان، عربستان سعودی، هند، رومانی، عراق و جمهوری چک سخنرانی می نمایند.

این گردهمایی چهار روزه با محورهای جبر، بررسی، هندسه و توپولوژی، بررسی عددی، بهینه سازی، نظریه کدگذاری، رمزنگاری، معادلات دیفرانسیل و دستگاه های دینامیکی، ریاضیات بین رشته ای، تاریخ، فلسفه و آموزش ریاضی، ریاضیات فازی، آمار، احتمال و فرآیندهای تصادفی، منطق و علوم کامپیوتر و نظریه گراف و ترکیبیات برگزار می گردد.

برگزاری کارگاه های آموزشی مجازی با موضوع های مختلف از دیگر برنامه های جنبی این گردهمایی مجازی است.

مجموعه مقاله های این گردهمایی در مجله های علمی کشورهای ایران، روسیه، گرجستان و به چاپ خواهد رسید.

نزدیک به 9 هزار نفر دانشجو در 200 رشته گرایش در 11 دانشکده و 12 پژوهشکده دانشگاه کاشان به تحصیل اشتغال دارند.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر 364 هزار نفر در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران وزیر علوم: گردهمایی ریاضی در کاشان تبادلات بین المللی به همراه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وزیر علوم: گردهمایی ریاضی در کاشان تبادلات بین المللی به همراه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید