بزرگداشت یاد قربانیان حمله اتمی به ناگاساکی همزمان با افزایش نگرانی ها از وقوع طوفان در ژاپن

به گزارش مجله خبری، نگرانی ها از وقوع طوفان گرمسیری بر مراسم سال جاری سایه افکنده و به همین علت برای نخستین بار از سال 1963 میلادی، این مراسم به جای پارک صلح این شهر که نزدیک به کانون سقوط بمب است، در داخل شهر برگزار می گردد.

بزرگداشت یاد قربانیان حمله اتمی به ناگاساکی همزمان با افزایش نگرانی ها از وقوع طوفان در ژاپن

به گزارش یورو نیوز، بعلاوه بنا به تصمیم برگزارنمایندگان، برای نخستین بار از سال 1999 میلادی مرنام سال جاری بدون حضور مقامات ارشد دولت برگزار می گردد و به همین علت برنامه حضور فومیو کیشیدا، نخست وزیر و مهمانان بین المللی لغو شده است.

قرار است امروز در ساعت 11:02 بامداد به وقت محلی، یعنی زمانی که بمب پلوتونیومی با نام رمز مرد چاق به وسیله یک بمب افکن آمریکایی بر فراز ناگاساکی رها شد، مرنام یک دقیقه سکوت برگزار و یاد جان باختگان گرامی داشته گردد.

سپس تاکو کودو، یکی از معدود بازماندگان بمبماران اتمی ناگاساکی که اکنون 85 ساله است، مرنام تعهد سالانه صلح را برگزار می نماید.

حمله اتمی به ناگاساکی در 9 اوت 1945میلادی، سه روز پس از پرتاب اولین بمب اتمی بر فراز شهر هیروشیما روی داد. اعتقاد بر این است که در پی این حمله، حدود 74 هزار نفر در ناگاساکی کشته شدند و بسیاری دیگر نیز تا خاتمه عمر از عوارض آن رنج بردند.

انتظار می رود شیرو سوزوکی، شهردار در اولین بیانیه صلح خود از زمان انتخابش در ماه آوریل، به نگرانی ها درباره افزایش خطر استفاده از سلاح های هسته ای بپردازد و از کشورهای مجهز به این سلاح بخواهد که از اتکا به تئوری بازدارندگی چشم پوشی نمایند.

بعلاوه قرار است که وی خواهان امضا و تصویب پیمان منع سلاح های هسته ای در اسرع وقت به وسیله دولت گردد؛ پیش از این نیز شهردار هیروشیما در بیانیه سالانه صلح خود که سه روز قبل منتشر شد، خواسته مشابهی را تکرار کرد.

ژاپن تحت حمایت چتر هسته ای ایالات متحده، به این معاهده نپیوسته و در عوض به حمایت از معاهده منع توسعه سلاح های هسته ای (NPT) ادامه می دهد. NPT برای اولین بار در سال 1970 به اجرا عایدی و 191 کشور عضو کوشش می نمایند که بر هدف خود برای توقف توسعه و دستیابی به سلاح اتمی متعهد باشند.

انتظار می رود فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن نیز به وسیله یک پیغام ویدئویی از پیش ضبط شده در این مرنام سخنرانی کند. سخنرانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز قرائت خواهد شد.

تصمیم برای تغییر محل برگزاری مرنام، پس از افزایش نگرانی ها از وقوع طوفان گرمسیری اتخاذ شد. مرنام بزرگداشت یاد جانباختگان این حادثه، از زمانی که دولت و شهرداری این شهر از سال 1956 برگزاری آن را شروع کردند هرگز لغو نشده است.

طوفان استوایی اختلالات گسترده ای را در ناگاساکی ایجاد نموده و رویدادهای دیگری را هم در این شهر لغو نموده که از آن جمله می توان به تعطیلی مدارس اشاره نمود.

منبع: فرارو

به "بزرگداشت یاد قربانیان حمله اتمی به ناگاساکی همزمان با افزایش نگرانی ها از وقوع طوفان در ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگداشت یاد قربانیان حمله اتمی به ناگاساکی همزمان با افزایش نگرانی ها از وقوع طوفان در ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید